Landets største ungdomschat, Netstationen, balancerer på kanten af reklamelovgivningen og narrer penge ud af børn og unge, skriver Ritzaus Bureau.
Den voldsomme kritik af Netstationen, som bliver drevet af internetselskabet Scandinavia Online (SOL), der igen er ejet af det svenske telefonbogsforlag Eniro, kommer fra foreningen Børns Vilkår, Sønderbroskolen i Aalborg og Forbrugerrådet.
De mener, at børn og unge risikerer at havne i en økonomisk klemme, når de chatter, fordi rigtige penge bliver blandet ind i det virtuelle univers på www.netstationen.dk.
Børns Vilkår dropper samarbejde
Her skal børn, der vil købe en sofa, maling eller noget tredje til det virtuelle chat-univers, sende en overtakseret SMS på mobilen og på den måde betale for den grafik, der dukker op i det virtuelle rum på computeren.
Netstationen får via SMS-betalingerne adgang til den unge kundegruppe, som ellers ikke kan betale på nettet, fordi de ikke har et Dankort.
Børns Vilkår har tidligere haft en brevkasse på websiden, men nu dropper foreningen samarbejdet med Netstationen, som får hårde ord med på vejen for SMS-betalingen.
- Børnene er blevet fanget ind i noget, der i første omgang bare er sjovt og gratis, og så skal de lige pludselig til at betale for en del af legen, siger Bente Boserup, souschef i Børns Vilkår, til Ritzaus Bureau.
Eniro afviser kritik
Forbrugerrådet retter også skarp kritik mod Netstationens måde at blande virtuelle og rigtige penge sammen.
- Vi er imod, at man bruger mobiltelefonen som betalingsmiddel. Det blander tingene sammen, og børn og unge kan let miste overblikket, siger Glennie Petersen fra Forbrugerrådet.
Marketingsdirektør Hanne Sjøberg fra Eniro kan ikke se, at mobilbetalingen får økonomiske konsekvenser for chattens brugere.
- Det er jo frivilligt, om man vil købe de ekstra ting, der koster penge. Man kan stadig være gratis på chatten og købe tøj, siger hun til Ritzaus Bureau.