Kritik: SOL-chat vrider penge ud af børn

Danmarks største ungdomschat, Netstationen fra SOL, bliver kraftigt kritiseret af foreningen Børns Vilkår, Forbrugerrådet og en skole i Aalborg, der alle mener, at chatten er på kant med reklamelovgivningen og narrer penge ud af børn. Netstationen afviser kritikken.

Landets største ungdomschat, Netstationen, balancerer på kanten af reklamelovgivningen og narrer penge ud af børn og unge, skriver Ritzaus Bureau.

Den voldsomme kritik af Netstationen, som bliver drevet af internetselskabet Scandinavia Online (SOL), der igen er ejet af det svenske telefonbogsforlag Eniro, kommer fra foreningen Børns Vilkår, Sønderbroskolen i Aalborg og Forbrugerrådet.

De mener, at børn og unge risikerer at havne i en økonomisk klemme, når de chatter, fordi rigtige penge bliver blandet ind i det virtuelle univers på www.netstationen.dk.

Børns Vilkår dropper samarbejde

Her skal børn, der vil købe en sofa, maling eller noget tredje til det virtuelle chat-univers, sende en overtakseret SMS på mobilen og på den måde betale for den grafik, der dukker op i det virtuelle rum på computeren.

Netstationen får via SMS-betalingerne adgang til den unge kundegruppe, som ellers ikke kan betale på nettet, fordi de ikke har et Dankort.

Børns Vilkår har tidligere haft en brevkasse på websiden, men nu dropper foreningen samarbejdet med Netstationen, som får hårde ord med på vejen for SMS-betalingen.

- Børnene er blevet fanget ind i noget, der i første omgang bare er sjovt og gratis, og så skal de lige pludselig til at betale for en del af legen, siger Bente Boserup, souschef i Børns Vilkår, til Ritzaus Bureau.

Eniro afviser kritik

Forbrugerrådet retter også skarp kritik mod Netstationens måde at blande virtuelle og rigtige penge sammen.

- Vi er imod, at man bruger mobiltelefonen som betalingsmiddel. Det blander tingene sammen, og børn og unge kan let miste overblikket, siger Glennie Petersen fra Forbrugerrådet.

Marketingsdirektør Hanne Sjøberg fra Eniro kan ikke se, at mobilbetalingen får økonomiske konsekvenser for chattens brugere.

- Det er jo frivilligt, om man vil købe de ekstra ting, der koster penge. Man kan stadig være gratis på chatten og købe tøj, siger hun til Ritzaus Bureau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere