Kritik: SOL-chat vrider penge ud af børn

Danmarks største ungdomschat, Netstationen fra SOL, bliver kraftigt kritiseret af foreningen Børns Vilkår, Forbrugerrådet og en skole i Aalborg, der alle mener, at chatten er på kant med reklamelovgivningen og narrer penge ud af børn. Netstationen afviser kritikken.

Landets største ungdomschat, Netstationen, balancerer på kanten af reklamelovgivningen og narrer penge ud af børn og unge, skriver Ritzaus Bureau.

Den voldsomme kritik af Netstationen, som bliver drevet af internetselskabet Scandinavia Online (SOL), der igen er ejet af det svenske telefonbogsforlag Eniro, kommer fra foreningen Børns Vilkår, Sønderbroskolen i Aalborg og Forbrugerrådet.

De mener, at børn og unge risikerer at havne i en økonomisk klemme, når de chatter, fordi rigtige penge bliver blandet ind i det virtuelle univers på www.netstationen.dk.

Børns Vilkår dropper samarbejde

Her skal børn, der vil købe en sofa, maling eller noget tredje til det virtuelle chat-univers, sende en overtakseret SMS på mobilen og på den måde betale for den grafik, der dukker op i det virtuelle rum på computeren.

Netstationen får via SMS-betalingerne adgang til den unge kundegruppe, som ellers ikke kan betale på nettet, fordi de ikke har et Dankort.

Børns Vilkår har tidligere haft en brevkasse på websiden, men nu dropper foreningen samarbejdet med Netstationen, som får hårde ord med på vejen for SMS-betalingen.

- Børnene er blevet fanget ind i noget, der i første omgang bare er sjovt og gratis, og så skal de lige pludselig til at betale for en del af legen, siger Bente Boserup, souschef i Børns Vilkår, til Ritzaus Bureau.

Eniro afviser kritik

Forbrugerrådet retter også skarp kritik mod Netstationens måde at blande virtuelle og rigtige penge sammen.

- Vi er imod, at man bruger mobiltelefonen som betalingsmiddel. Det blander tingene sammen, og børn og unge kan let miste overblikket, siger Glennie Petersen fra Forbrugerrådet.

Marketingsdirektør Hanne Sjøberg fra Eniro kan ikke se, at mobilbetalingen får økonomiske konsekvenser for chattens brugere.

- Det er jo frivilligt, om man vil købe de ekstra ting, der koster penge. Man kan stadig være gratis på chatten og købe tøj, siger hun til Ritzaus Bureau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere