Hver gang du klikker på en film, tv-serie eller søger i søgebaren på online-streamingtjenesten Netflix' hjemmeside eller i app'en, ryger data om dine handlinger direkte til internetvideo-virksomhedens analyseafdeling.
For Netflix' videoservice bliver bygget på data om, hvordan folk klikker, handler og vælger film, og ikke hvordan Netflix-cheferne eller sågar kunderne vil have videoerne serveret.
Derfor skovler Netflix hver dag terabytes og atter terrabytes i hus hos virksomheden, der har til huse lige uden for Los Gatos i Silicon Valley i den amerikanske solskinsstat Californien.
Det fortæller Todd Yellin, som er vicepræsident hos Netflix' produktinnovationsafdeling, hvor han er i spidsen for brugervenligheden på videotjenesten og dens underliggende datamotor.
Hver torsdag morgen mødes Todd Yellins gruppe af folk, der består af data-ingeniører, matematikere og designere. Her diskuterer de, hvordan dataindsamlingen fra kundernes videovalg skal gøre brugeroplevelsen bedre for selskabets 75 millioner abonnenter, der tilsammen dagligt konsumerer 125 millioner timers internet-tv.
"Man skulle tro, at vores data handler om alder, køn, geografi og den slags ting, men det er meget mere komplekst end det," siger Todd Yellin med et smil til en samling europæiske journalister, som Netflix har inviteret inden for i sin bygning uden for Los Gatos.
"Alle overfladiske betragtninger er ligegyldige, og derfor kigger vi på data så indgående. For sandheden er, at vi ved, at der også er 19-årige drenge derude, der ser dokumentarfilm om, hvordan man syr en brudekjole," fortsætter han.
Fik tårer i øjnene
Baggrunden for Netflix' enorme fokus på dataindsamlingen er, at når folk logger på servicen skal videotjenesten med det samme kunne tilbyde 40 til 50 titler, der appellerer til den enkelte bruger - og få vedkommende til at blive hængende hos Netflix.
Præsentationen af de 40 til 50 foreslåede titler sker igennem Netflix' proprietære algoritmer, som løbende bliver fintunet af selskabets dataeksperter.
"I den gamle videobutik fik man præsenteret alle de nyeste titler på en hel væg, når man trådte ind. Og hvis man kun var interesseret i en mindre kendt titel, måtte man helt ned bagved og rode i en bunke. Sådan skal det ikke være hos os," siger Todd Yellin og fortsætter:
"Vores data viser, at kun de færreste kigger hundredevis af titler igennem, så vi skal ramme rigtigt første gang. Derfor ligner dit Netflix ikke mit Netflix," siger Todd Yellin og peger rundt på journalisterne med et venligt smil.
Hans arme flagrer rundt, mens han forklarer ivrigt om sorteringsalgoritmen, som for alvor blev sendt ud på det globale marked, da selskabet for nyligt kunne tilbyde streamingtjenesten i 130 nye land på én gang.
"Jeg fik faktisk tårer i øjnene, fordi vi har arbejdet så hårdt på det her," siger Todd Yellin og tilføjer, at Netflix i sagens natur ikke har data på spritnye brugere i nye lande.
"Det får vi dog hurtigt indsamlet, for vores service skal være noget for både teknofober og teknofiler" tilføjer han.
Du er med i flere klynger
For selvom folk ved allerførste login på Netflix skal vælge sine personlige præferencer, kan ens profil hurtigt blive forandret, hvis man reelt klikker på helt andre typer film og serier, end man indledningsvist angav.
Baseret på ens konkrete valg ryger i måske tre til fire klynger bestående af folk med samme smag som sig selv.
Via Netflix-algortimerne bliver der ud fra ens klynger herefter foreslået titler, der kunne fald i ens egen smag.
"Vi har flere tusinde forskellige klynger af folk, der har samme smag baseret på brugerdata," siger Todd Yellin.
Han forklarer, at ens klynger også er med til at definere de forskellige linjer med film- og serietitler, som er Netflix' interface til den enkelte bruger.
Læs også: Netværksfirma har fundet smart fidus: Sådan kan du knække Netflix' lande-lås og se Netflix fra USA
Den første linje med titler har den største sammenhæng med ens klynger og jo længere ned i hierakiet, man kommer, des mindre er afhængigheden af andres smag.
Todd Yellin demonstrerer på et kort, hvordan han smagsmæssigt hænger sammen med andre Netflix-brugere. Kortet viser, at hans profil matcher en enkelt i Californien, mens resten er spredt over hele verden i lande som England, Singapore, Argentina og Saudi-Arabien.
"Jeg er egentlig lidt træt af udtrykket 'big data', for det handler jo bare om en stor bunke affald i form af data, hvor der indimellem kan findes guldklumper. Når vi finder guld, så finder vi ud af, hvor meget guldet vejer," fortæller Todd Yellin.
Vægten af dataguldet betyder med andre ord, hvor meget en velafprøvet hypotese spiller sammen med forretningen og gør brugeroplevelsen så god som muligt.
Få din egen filmplakat
Også den første gratis prøvemåned er afprøvet med brugerdata.
Her kunne Netflix konstatere, at når folk afgiver kreditkortoplysninger, før de begynder at se film og tv-serier, er de mere villige til at blive hængende som kunder. Og derfor er konceptet blevet sådan i dag.
For nyligt har internetvideo-virksomheden også indsamlet brugerdata fra tv-serien Narcos, som med sit colombianske islæt følgelig har en del dialog på spansk.
Hvordan den egenproduceret tv-serie er blevet modtaget har overrasket selskabet, da op mod 70 procent af serien bliver sendt med undertekster i hjemlandet USA.
"Amerikanere har taget serien til sig, og amerikanere er ellers allergiske overfor undertekster. Det viser bare, at vi kan smugle god historiefortælling ind, selvom det er med undertekster, siger Todd Yellin og kalder oplevelsen for en trojansk hest.
Forskellen i modtagelsen af Netflix' egenproducerede serier versus licenseret indhold bliver også målt med millimeter præcision.
Et nyere fokusområde for dataindsamlingen er de filmplakater og covers, som brugerne får præsenteret på streamingtjenestens hylder.
Læs også: Falsk Netflix-mail i omløb i Danmark: Forsøger at fuppe brugerne med smart fidus
For det helt rigtige cover betyder mere, end man umiddelbart skulle tro.
Dataindsamlingen via klik og valg kombineret med blandt andet fokusgrupper og andre typer dataindsamlinger danner grundlaget for hvilke covers, som brugerne i sidste ende bliver præsenteret for.
"Nogle af billederne ser næsten helt ens ud, men selv en afvigelse på fem procent i valget af det mest sete billede kan betyde en forskel på hundredetusindvis af timers mere set tv," fortæller Todd Yellin.
"Vi er begyndt at kigge på regionale forskelle, og lige nu arbejder vi på, at gøre billederne endnu mere personlige, så hver bruger bliver præsenteret for hver sit billede af filmen eller tv-serien," lyder det fra Netflix' ansvarlige for brugervenlighed og dataindsamlingen om visionerne for fremtiden.
Læs også:
Nye regler på vej: Din konto til Netflix og HBO skal fungere i alle EU-lande
Fem computerspil der giver Netflix kamp til stregen