ComputerViews: Vi er vidne til et forretnings- og person-opgør af de helt spektakulære med bataljen mellem Atea og 3A-it.
Det er sjældent, at et it-firma indkalder til pressemøde, udsender pressemeddelelser, indgiver politi-anmeldelse og i det hele taget sætter alle sejl for at ramme et konkurrerende selskab.
Men det har Atea gjort i selskabets bestræbelser på at få banket opkomlingen 3A-it helt ned under jord-overfladen.
Det kan du læse mere om her: Overblik: Det ved vi om bestikkelses-sagen i Atea efter ny politi-anmeldelse
Ondt blod?
I politi-anmeldelsen anfører Atea, at en tidligere ledende medarbejder systematisk har kopieret og stjålet fortrolige data om Ateas kunder: Priser, omsætning og indtjening for de enkelte kunder, kontrakter, samarbejdsaftaler, løsningskoncepter og flere andre forretningskritiske og fortrolige ting.
Oplysningerne blev ifølge Atea stjålet i perioden fra september 2014 til december 2014 - ganske kort tid før, 3A-it blev stiftet af en række Atea-topfolk.
Det skete i januar 2015, hvilket du kan læse mere om her: Atea-veteraner går sammen i nyt selskab - vil på storhugst blandt Ateas kunder.
Centralt i sagen står en kunde-rejse til Dubai i november 2014.
Ifølge beskyldningerne havde Atea-topfolkene på dette tidspunkt besluttet sig for at forlade Atea og stifte det konkurrerende selskab.
De benyttede sig derfor ifølge Ateas beskyldninger af rejsen til at aftale med deres særdeles gode kontakter fra Region Sjælland, at deres nye selskab, 3A-it, og ikke Atea skulle vinde et kommende stor-udbud på indkøb af pc'er for en halv milliard kroner et par måneder senere.
Denne ordre stod 3A-it i maj til at vinde overbevisende foran Atea. Udbuddet blev dog annulleret, da sagen begyndte at rulle.
Omstridt konto
De pågældende kontakter i Region Sjælland blev ifølge sigtelserne plejet via den bugnende konto 2840, som de ifølge sigtelsen anvendte til egne formål - blandt andet er en af de involverede sigtet for at have taget en privat rejse til Dubai i 2012 på Ateas regning.
Der er nedlagt navneforbud i sagen, så vi må her ikke løfte sløret for de 13 sigtedes identiteter.
Dog har 3A-it-direktør Peter Trans - der er tidligere koncernchef i Atea - samt Ateas topchef, Morten Felding, selv oplyst, at de er sigtet i sagen.
Morten Felding overtog i maj 2014 posten som øverste chef for Atea efter Claus Hougesen, som i slutningen af januar 2014 forlod Atea efter syv år som koncernchef med en plan om først at holde ferie i et halvt år og dernæst komme i gang med nye planer.
Det kan du læse mere om her: Hougesen: Derfor forlader jeg Atea.
Han var et år senere med til at stifte 3A-it sammen med de tre øvrige Atea-veteraner.
Hvad skal 3A-it nu?
Naturligvis har 3A-it selv bedyret, at det går fremragende, hvilket du kan læse mere om her: 3A-it i charmeoffensiv i kølvandet på bestikkelsessag: Vores økonomi er bundsolid.
Det er nu nok en sandhed med modifikationer.
For sager som denne koster dyrt på omdømmet, og det må regnes for helt indlysende, at mange potentielle kunder vælger at vende skråen en omgang i munden, inden de indgår i et leverandør-forhold med et selskab, der får så meget negativ omtale, som det er tilfældet for 3A-it for tiden. For vil selskabet overhovedet overleve?
Det regnskab, som 3A-it henviser til (hvor forhandler-selskabet Informationsteknik Scandinavia (se boksen øverst til højre) landede et underskud på seks millioner kroner), er da også lukket med udgangen af maj 2015 - altså før sagen for alvor brød løs.
Det er derfor fortsat et åbent spørgsmål, hvordan sagen har ramt 3A-its omsætning. Og om konsekvenserne af sagen vil blive så alvorlige, at 3A-it i yderste konsekvens må ty til det, som Atea dybest set håber på, nemlig at 3A-it må dreje nøglen om.
Hvordan har 3A-it så reageret på politi-anmeldelse og de voldsomme beskyldninger om fup og fiduser fra Ateas side?
Selskabet har indtil videre nøjedes med at udsende en pressemeddelelse, hvor der kort står, at selskabet stiller sig 'uforstående' over for 'samtlige beskyldninger.'
Topchef Claus Hougesen har således afvist at stille op til interview om sagen i Computerworld.
I stedet henviser han kortfattet til den udsendte pressemeddelelse - hvor beskyldningerne imidlertid ikke modbevises.
Tidligere har 3A-it ligeledes i en udsendt mail nøjedes med at bedyre, at anklagerne mod selskabet 'er usande.'
Vi ved i sagens natur ikke med sikkerhed, om beskyldningerne holder vand, eller om 3A-it vittterligt er uskyldig. Det er heller ikke sikkert, at det har nogen særlig betydning, når det gælder 3A-its fremtidige virke, hvor selskabet jo skal lande kunder, tjene penge, være dygtig til at sælge varer.
Påvirker familier og kunder
At 3A-it er ramt, understreges imidlertid af, at selskabet i pressemeddelelsen skriver, at sagen påvirker 'vores familier, ansatte og kunder" - hvilket jo ikke modbeviser noget.
Selskabet skriver også, at det ser frem til, at "sagen afsluttes, så 3A-it's navn og vores medarbejdere kan blive renset en gang for alle."
Det er langt fra sikkert, at det kommer til at ske - dels fordi, der er reel mulighed for, at 3A-it kendes skyldig i beskyldningerne, dels fordi 3A-it som nyt og mindre selskab er totalt afhængig af at komme godt ud af starthullerne og få etableret et navn og rygte som en stabil og vederhæftig samarbejdspartner, som er til at regne med.
Det er dette navn og rygte, som Atea for tiden målrettet sværter til, og det er alvorligt for 3A-it.
Uden det gode navn og rygte må 3A-it nemlig basere sin forretning på de enkelte medarbejderes forhold til enkelte kunder og altså på det personlige kendskab til en sælger eller konsulents troværdighed - som med den massive negative omtale også må være udfordret i hver enkelt situation.
Arbejdet med at indhente nye kunder må til gengæld være op ad bakke, da kunderne nødvendigvis er interesserede i at anvende leverandører, der dels har høj troværdighed og dels med størst mulig sandsynlighed overlever i mange år - og i hvert fald i de år, hvor deres engagement pågår.
Derfor må det ramme 3A-it ganske hårdt, at Atea med en vis succes har formået at skandalisere og udstille selskabet som uvederhæftigt - Ateas egen rolle i sagen usagt.
Atea har med en omsætning på 5,6 milliarder kroner og cirka 1.600 ansatte i sagens natur langt større muskler end 3A-it (108 millioner kroner og 45 ansatte), ligesom selskabet på alle niveauer er bedre positioneret i stort set alle markeder.
Sagen har også ramt Atea på både troværdighed og pengepung, hvilket du kan læse mere om her: Ateas omsætning styrtdykker efter bestikkelsessag
Atea har tiden for sig
Men Atea har råd til at tage kampen - også selv om den trækker ud i lang tid og ender i diverse retssale i de kommende år. Det har 3A-it næppe.
Som nyetableret selskab har 3A-it brug for at fokusere på at trække nye ordrer hjem og få etableret en position - og ikke på at forsvare sig mod Ateas beskyldninger.
Vi ved reelt ikke, om 3A-it har en god eller en dårlig sag i retten. Men indtil videre peger alt i retning af, at 3A-it forretningsmæssig fremstår sårbar- og at Atea står til at vinde denne brutale kamp.
Hvad mener du? Hvordan vil sagen falde ud? Hvad kan overbevise dig om, at 3A-it har sit på det tørre? Giv dit besyv med i debat-feltet herunder.
Opdateret klokken 11:56: Atea meddeler, at selskabet ikke har som først anført 1.300 ansatte, men nu 1.600 ansatte, samt at Morten Felding ikke som først anført tiltrådte i februar 2014, men i maj 2014. Computerworld har rettet disse detaljer.
Få overblikket over sagen her: Overblik: Det ved vi om bestikkelsessagen i Atea efter ny politi-anmeldelse.