De fleste, som arbejdede i it-branchen i 90'erne, kan huske, hvordan det føltes, da it-boblen pludselig brast.
Firmaer mistede værdi og arbejde på stribe, og det ellers umættelige marked for it-medarbejdere blev hårdt ramt.
Mens branchen skar medarbejdere fra i et væk, så man lidt anderledes på sagen hos softwareleverandøren Edlund.
"Det var i den grad en positiv ting for os, at it-boblen brast," fortæller Edlunds administrerende direktør, Thomas Jøhnk, hen over sin kaffekop.
"Der var mindre at lave, men vi besluttede at beholde vores folk og bruge tiden til at lave et spring i teknologi og proces. Vi var lidt nogle glade amatører, som kørte i C++. Men pludselig havde vi tid til at skifte over til .NET og C#. Det var helt nyt på det tidspunkt."
Det var den rette beslutning på det rette tidspunkt. Edlund havde ikke mange år på bagen, men de år havde givet erfaringer, som en omstrukturering kunne drage fordel af. Med krisen og den pludselige nedgang i opgaver havde Edlund tid til at ændre sig.
Det lønnede sig, og i dag bruges Edlunds software til at administrere over 60 procent af livsforsikrings og pensionsmarkedet i Danmark.
På toppen af Valby Bakke har Edlund udvidet fra den spæde start i et hus i Carlsberg-villakvarteret til 10 villaer i et campus-lignende miljø med statuer i de åbne haver og Teslaer på parkeringspladserne.
En af villaerne blev endda hentet fra Østerbro, da den skulle rives ned for at gøre plads til en bredere vej.
I dag huser den Thomas Jøhnks fars, Edlunds stifter, Erling Edlund Andersens kontor.
Edlund har klaret sig godt siden krisen i slutningen af 90'erne. Firmaet ligger lunt i nichen med software til administration af pension og forsikring.
Så lunt at Edlund ligger på en andenplads i kapløbet om at være årets it-komet og vinder i kategorien branchesoftware.
Resultatet af den primære drift er steget med ikke mindre end 1.363 procent fra 2013 til 2014.
Danske medarbejdere er for dyre til udlandet
Men hvorfor kun i Danmark? Pension og forsikring er jo ikke ukendte begreber uden for landets grænser.
"Hvis du ser ud over Europa, er der en del af vores slags, men næsten alle har deres lokalområde som marked, fordi det er så forskelligt et marked fra land til land med hensyn til lovgivning og regulering," forklarer Thomas Jøhnk.
"CSC var inde i PFA, før vi fik dem som kunde, og brugte netop et eller andet fransk system, udviklet i Bulgarien. Det var overhovedet ikke gearet til dansk lovgivning og dansk tradition, den måde, vi laver pensionsordninger i Danmark. Det fejlede og endte med at koste næsten en halv milliard, som jeg husker det."
Men Edlund arbejder faktisk allerede på at komme ud over landets grænser. Til at begynde med er sigtet sat på Skandinavien. Men den slags er ikke uden problemer.
"Når vi skal implementere en dansk kunde, tager vi selv ud til dem og designer kundelaget. Det er lidt sværere, når kunden sidder i Stockholm eller Oslo.
Jeg kan ikke lige finde 50 folk, der synes, at det er sjovt at flytte til Oslo i to år. Det danske lønniveau gør jo også, at det ikke bliver os, som kommer til at levere løsninger i udlandet. Så vi skal finde en samarbejdspartner som har lokale folk, og som ser en forretning i at gå ind og implementere vores løsning. Så laver vi de 80 procent her, og tilpasningen sker så lokalt."
Edlund er da heller ikke fremmed for at dele sin kode med andre.
"For tiden arbejder vi på et projekt, hvor kunden gerne ville have L&T, som er en stor spiller i Indien, med ind over. De dækker så en del af den kundespecifikke kode. De kommer jo til at kende vores løsning rigtigt godt, og det er også et stærkt kort at tage med til potentielle kunder i Stockholm eller Oslo."
Men hvad så med de danske medarbejdere?
"Her har vi jo viden og dygtige folk, så vi bliver nok ved med at bygge platformen her. Vi har faktisk regnet på, om det kan betale sig at flytte noget af det til Indien eller Sri Lanka eller andre steder, og det kan slet ikke betale sig for nuværende. Den tid, du bruger på at programmere, er meget kortere, end den tid du bruger på at tale med kunden og finde ud af, hvad der skal gøres. Så det giver ikke mening at flytte vores platform til Indien."
Skaber sine egne konkurrenter
Men risikerer I ikke, at der kommer et tidspunkt, hvor programmørerne i Stockholm og Indien kan byde på programmeringsopgaverne hos de danske kunder?
"Det kan sagtens komme. Vi har i de sidste 10 år været vant til at dele vores kildekode med kunderne. For det værste de kan forestille sig, er at være afhængige af en enkelt leverandør."
Det lyder umiddelbart som en uheldig situation, men Thomas Jøhnk ser faktisk muligheden for konkurrence som en fordel.
"Vores kunder synes, at det er fair, fordi de ikke er afhængige af os, hvis vi bliver uenige med dem om 10 år. Og vores udviklere er vant til at blive set over skulderen af vores kunder. Hvis vi leverer noget, som ikke er i top, går der ikke lang tid før en udvikler ude hos en kunde opdager det. Specielt nogle af vores kunder har rigtigt dygtige medudviklere på, som straks vil se, hvis vi ikke gør det godt nok."