Med udbredelsen af 5G vil machine-to-machine-kommunikation og internet of things få antallet at enheder med netadgang til at eksplodere.
Mens milliardvis af enheder bliver tilkoblet nettet, er der samtidig tre mega-trends, som ligger og lurer bag 5G: Det er alt på mobil, alt koblet på nettet og alt virtualiseret.
Ovenstående elementer skal støbe det kommende netværk, der får helt nye krav til sikkerheden.
I dag er det kommunikationen mellem mennesker, der fylder over halvdelen af båndbredden.
Når 5G for alvor kommer på plads fra 2020, kan vi forvente, at 90 procent at båndbredden bliver benyttet til andet end menneskelig kommunikation, der altså vil falde til omkring 10 procent af det samlede forbrug.
Målet er at være klar med en global standard og vision for 5G ved udgangen af 2020. De teoretiske hastigheder med 5G lyder på mere end 10 Gbit/s, hvor LTE-specifikationen lyder på 300 Mbit/s ned og 75 Mbit/s op.
Kaffemaskiner og biler
Knud Erik Skouby, der er professor på Center for Communication, Media and Information Technologies ved Aalborg Universitet, peger på, at internet of things - hvor trådløse forbindelser og sensorer bliver standard i stort set alle maskiner og komponenter - skaber helt ny krav til mobilnetværket.
"Hele udviklingen mod internet of things, hvor alt er forbundet - vores tøj, vores vaskemaskiner, kaffemaskiner, biler, huse - skal der bruges frekvenser og intelligens til at kunne håndtere," har han tidligere sagt til Comuterworld.
Et 5G-netværk vil være et fiber-lignende netværk, der er trådløst, og så vil hastigheden være enorm.
Hastigheden i sig selv er ikke det interessante, men den giver muligheder for at udveksle data i et enormt omfang. Det vil betyde, at industrier vil få helt nye muligheder. Det kan være bilindustrien eller shippingbranchen, der kan følge alt gods i realtid eller tv-streaming i realtids-3D.
Det kan også komme til at betyde, at vi kommer til at se nogle vertikale net til eksempelvis bil- eller health care-branchen og ikke bare one size fits all-netværk, som vi har i dag.
Det medfører, at der også opstår nogle helt nye sikkerhedsproblematikker, som vi skal begynde at tage hånd om allerede nu, fortæller Huaweis danske sikkerhedschef, Kim Larsen til Computerworld.
Den kinesiske virksomhed er en af de store interessenter i udviklingen af 5G-standarderne.
"En teknologi, der snakkes meget om i forbindelse med 5G, er netopkoblede - og selvkørende biler. Her kan det blive katastrofalt, hvis der er nogen, der kan hacke sig ind og overtage styringen af din bil eller lukke bilerne ned via et DDoS-angreb," siger han.
Ifølge Kim Larsen kræver udviklingen og fremtiden, at vi her i Europa én gang for alle får defineret nogle standarder inden for it-sikkerhed og et endnu større samarbejde og tillid på tværs af leverandører og myndigheder.
Standarderne for selve 5G-platformen er langt fra på plads endnu. Er det ikke lidt tidligt at snakke om sikkerhed, før vi har nogle konkrete retningslinjer for 5G?
"Nej, der er slet ikke for tidligt at snakke sikkerhed. Sikkerheden skal tages med fra starten af projektet, og den skal integreres som noget helt fundamentalt i 5G. Hvis sikkerhed bliver en tillægsløsning, så bliver det ikke en god løsning," siger han.
Kan du give nogle bud på, hvordan vi sikrer 5G i praksis?
"Vi kan allerede nu forudse, at sikkerhedsproblemerne bliver langt større under 5G. Lokale regler er fint nok, men vi skal have internationale sikkerhedsstandarder med udgangspunkt i EU for et 5G-drevet samfund. Der er også behov for samarbejder mellem applikationsudviklere, net-udviklere og komponent/hardware-udviklere for at få sikkerhed i alle led. "
Men for, at de samarbejdet ikke skal gå i smadder, skal de styres, så ansvaret kan placeres. Hvem skal gøre det?
"Det gør man i internationale fora eksempelvis for teleudbydere eller på universiteterne. Der er allerede mange store aktører, som er klar over, at de skal sætte standarderne."
Men det er vel også problemet med udvikling af standarder. Aktørerne forsøger at mele deres egen kage for at tjene flest penge uden hensyntagen til eksempelvis sikkerhed?
"Det er naturligvie et økonomisk element. Men når myndigheder og store virksomheder sætter sig sammen, så kommer der også resultater. Det samlende internationale sikkerhedsforum mangler vi i 5G-sammenhæng, og det efterspørger jeg."
De samme hacker-metoder som for ti år siden
Det bliver altså nødvendigt at gentænke it-sikkerhed.
Det ,vi kender i dag, med one size fits all, kan slet ikke bruges i et 5G-netværk.
Og der er samtidig en historisk lektie at lære.
"Jeg har en fortid i politiet, og de it-kriminelles metoder, som vi bekæmpede for ti år siden, er faktisk de samme, som vi ser i dag. Hvis vi ikke gør noget, så vil 5G bare gøre det endnu lettere for de it-kriminelle at skabe ulovlige forretninger fordi de kan angribe langt, langt flere mål med de samme redskaber."
Selv om planen for 5G's standarder hedder 2020, er der ingen, der ved hvornår, den bliver hverdag.
De fleste store aktører forventer, at teknologien er klar i 2020, men herefter er det svært at spå om tidsperspektivet.
Det bliver markedet eller politikerne, der skal tage beslutninger om udrulningshastigheden.
I de store byer vil det nok komme hurtigere end i de områder, hvor der er langt mellem folk fordi infrastrukturarbejdet for 5G er omfattende.
5G-netværk er en helt ny type netværk, der kræver en helt ny infrastruktur, så der skal graves en masse kabler ned og foretages en masse andre forberedelser.
Ligeledes skal mastedækningen være langt mere massiv, end den er i dag.
Så selve forberedelserne med at bygge en ny infrastruktur er en kæmpe opgave og derfor også en stor udfordring.
Ud over teknisk sikkerhed, nedgravning af kabler og opsætning af master er der endnu et forhold, der skal tages stilling til - nemlig privacy.
Big data og registrering af alle ting og enheder vil sætte vores privatliv på en alvorlig prøve.
Privacy er dog langt hen ad vejen et politisk spørgsmål, som regeringerne skal tage stilling til.
Læs også:
5G forandrer alt: Sådan arbejder telegiganterne med det lynhurtige internet
Huawei: Sådan bliver fremtidens 5G-netværk
5G-auktionerne kan blive helt anderledes: Sådan skal fremtidens mobilnet sikres