14 dage. Det er den frist som it-firmaet Gobike Danmark A/S har fået til at levere 1.400 bycykler, som er en del af et højt profileret københavnsk bycykelprojekt.
Kravet til Gobike Danmark er resultatet af et møde onsdag i By- og Pendlercykelfonden.
Ud over levering af de mange cykler skal Gobike Danmark også levere 80 ladestandere.
Sidst men ikke mindst skal firmaet skaffe en bankgaranti for 18 millioner kroner, som Københavns og Frederiksberg kommuner og DSB indtil videre har udbetalt til firmaet.
Opfylder Gobike Danmark ikke kravene truer fonden med at ophæve samarbejdet. Det kan reelt sende det højt profilerede bycykelprojekt i graven før det - efter flere forsinkeler - for alvor er kommet i gang.
"Hvis vi fortsat skal samarbejde med Gobike Danmark A/S, er de nødt til at levere de bycykler, de har lovet og stille den nødvendige sikkerhed for de betalinger, som Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og DSB har foretaget til projektet. Nu får Gobike Danmark A/S 14 dage til at leve op til sine forpligtelser, ellers er vi nødt til at ophæve samarbejdet, " lyder det formand for By- og Pendlercykelfonden, Nikolaj Bøgh.
Gobike Danmark vandt udbuddet om levering af den nye københavnske bycykel tilbage i 2012.
Ud over sadel, styr, dæk og slange er cyklen bestykket med en tablet-computer, som giver den enkelte cyklist adgang til en række services plus at betalingen for brug af cyklen også foregår digitalt.
Kontroversiel ejer
Gobike Danmark ejes af it-manden Torben Aagaard. Selskabet har en række it-profiler som innnovations-guruen Preben Mejer og den tidligere direktør for IBM Danmark, Kim Østrup i bestyrelsen.
Torben Aaagard er blandt andet kendt som en af ejerne bag det kontroversielle sikkerhedsfirma Comendo, som i efteråret 2014 blev solgt til en amerikansk køber.
De aktuelle problemer med levering af de københavnske bycykler kan ifølge flere medier ende med at sende Gobike Danmark ud i en konkurs.
Sker det må By- og Pendlercykelfonden på grund af de manglende bankgarantier stille sig op i køen af kreditorer, og dermed kan de 18 millioner skattekroner i yderste konsekvens være tabt.
Indtil videre kan de brugere, som allerede har tegnet abonnement, benytte de omkring 420 bycykler, som indtil videre er rullet ud i den københavnske trafik, lyder det fra By- og Pendlercykelfonden.
Fondens Nikolaj Bøgh siger, at det endnu er for tidligt at konkludere, hvad konsekvensen i den sidste ende vil blive for Gobike Danmark A/S og det samlede by- og pendlercykelsystem.
"Det er dog også klart, at vi i den situation selvfølgelig har øje for, hvordan vi kan sikre partnernes værdier i projektet," siger Nikolaj Bøgh.
Læs også:
Er der nogen forbindelse? It-afsløringer kan ramme københavnsk prestigeprojekt