Store systemer, dyre konsulenter og ældre versioner holdt i live på virtuelle servere et sted i fabrikkens dyb - fordommene om softwaregiganten SAPs løsninger står i kø.
Det ved SAP Danmarks Country General Manager, Anders Feddersen, alt om. Med mere end 20 års erfaring med SAP-platformen, de første mange år hos IBM, og det seneste halve år som chef for SAP Danmark, har han mødt dem alle sammen.
Men i starten af februar lancerede softwaregiganten S4 HANA-udgaven af deres platform. Med S4-opdateringen er der fokus på mobility, brugervenlighed og realtime-data.
Men hvor bevæger en kæmpe international it-virksomhed som SAP sig hen på et marked, som bevæger sig stadig hurtigere og som forventer at leverandørerne bevæger sig mindst lige så hurtigt?
Det har Computerworld spurgt den danske SAP-direktør om.
Du har stået i spidsen for SAP Danmark i godt 6 måneder. Hvad har været den største overraskelse undervejs?
"Den største overraskelse er, hvor svært det er at slippe af med en opfattelse af en virksomhed. Jeg kender det fra IBM, hvor det var mainframes, som vi var kendt for, uanset hvad vi ellers lavede. Hos SAP er det ERP. Det er gråt, tysk, ikke pænt. Det er ikke så sexet.
"Det er den perception, jeg har brugt meget tid med kunder på at arbejde med. Og man kan spørge, om vi har været gode nok til at arbejde med det indtryk.
I den sammenhæng er det lidt sjovt, at ERP-kunder ser os som ERP-hus. Men banker og forsikringsbranchen har ikke samme historik - det med hele SAP og fabriksdelen. Så de kan godt se, at SAP er mere og andet end ERP."
SAP har lige nedskrevet forventningerne for 2017 - men ser man nærmere på regnskabet, har Danmark klaret sig godt. Hvad er det, som er lykkedes for jer?
"Vi har klaret os godt over hele linjen - det er services, det er support, det er software, og så er det clouden."
SAP og cloud har haft en lidt svær fødsel - hvordan ser fremtiden ud for SAPs cloud?
"SAP kom lidt sent ind i hele cloud-udviklingen, men man indså så ret hurtigt at hvis ikke vi satser på det, så er vi ude af business.
Det har kostet et hit i regnskabet, men det sker for alle virksomheder, som går fra almindeligt software salg til cloud. I stedet for at tage hele indtægten det første år fordeles cloud jo ud over flere år som et abonnement. Vi har i SAP valgt at tage det hit fra starten af (og nedskrive regnskabet, red.).
Samtidig har det hjulpet os hos SAP, at mange af de virksomheder, som vi har købt - som Ariba, SuccessFactors og Concur - er født i skyen.
Vi siger heller ikke nødvendigvis til kunderne, at de skal skynde sig i skyen - for vi supporterer de eksisterende løsninger frem til 2025. Så der er frit valg på alle hylder, men ingen tvang.
Men det er også klart, at vores research og development-penge går til HANA-platformen, sådan at det stille og roligt gøres til den mere attraktive løsning, fordi features fødes der."
Microsoft er jo inde på noget af det samme med deres skift fra Office til en cloud-baseret Office 365. Det rammer Microsoft-partnernes forretning. Ser du samme skift med SAP og SAP-partnere?
"Det er rigtigt at mange af de gode systemintegratorer har haft en god forretning på AMS - altså application maintance services i forlængelse af SAP.
Men når vi hos SAP taler simple, standardisering og skyen, så er det en strategi, vi lægger for dagen, som er drevet af kundernes behov og forventninger.
Så selvfølgelig udfordrer det deres forretning. Min opgave er så også at sige til dem, at de skal lære om SAP HANA. Det et ikke bare os, der leverer HANA; det er hele forretningsmodellen, som skal løftes.
Det handler i sidste ende om, at enten så disrupter man, eller også så bliver man disruptet."
Med lanceringer i 1979, 1992, 2004 og nu i 2015 så tager SAP sig god tid mellem de store opdateringerne. Hvad er det, som gør, at tiden er klar til det helt nye S4 HANA her i 2015 ?
"Det, som SAP har gjort med S4, er at sige, at den her kompleksitet, som vi selv har været med til at skabe, at det behøver ikke at være sådan mere.
Men den primære driver har været, at virksomheder bruger for meget energi på at holde det eksisterende kørende.
Det fokuserer vi på, fordi vi ved at rigtig mange bruger måske 80 procent af deres tid og budget på drift og kun 20 procent på udvikling. Det, som SAP gerne vil gøre, er at frigøre folk, så de kan fokusere mere på udvikling.
Rent teknisk har data, fokus på realtime og mængden af data har været den drivende faktor. Her er vores budskab, at S4 HANA giver øget hastighed. Det er vigtigt at forstå, HANA er et runtime-miljø, ikke en database - og det giver øget hastighed.
Det som brugerne mest kommer til at se er Fiori, som er SAPs nye interface. Fiori er ikke bare en pæn version af SAPs interface. Det er en helt ny brugerflade, og den er bygget fra bunden af. Og så tilbyder vi Fiori-interfacet gratis til eksisterende kunder."
Når jeg hører dig snakke om et nemmere SAP med smartwatch-integration, grafisk brugerflade og guides til konfigurationer - så lyder det som, om at I har omfavnet tidens consumerization-tendenser fuldt og helt?
"Selvfølgelig har vi det. Vi har haft en omtumlet tilværelse på vores mobilstrategi, som nu er landet godt.
Så vi har ikke haft meget kredit på det her område - så derfor når vi laver noget nu, så skal det bare se godt ud. Baren er højere for os.
Vi har også fokuseret på ting, som guidede konfiguration for at kunderne hurtigere kan få værdi af deres investering. For at arbejde med SAP har ikke været så nemt - vi ved at de folk, som har sat det op ikke har været helt billige."
Læs også: Ny dansk SAP-chef - her er min plan med SAP Danmark