I 2011 opkøbte tyske Itelligence det danske SAP-hus 2C Change for et trecfiret millionbeløb.
En virksomhed med en ganske utraditionel historie. 2C Change, der i dag har skiftet navn til Itelligence, adskiller sig nemlig fra mange andre virksomheder ved, at den ikke er blevet stiftet af en, to eller tre personer.
Nej, i 2002 blev 2C Change stiftet af intet mindre end 13 forskellige personer, der alle var tidligere kolleger i det jyske konsulenthus R5 Consulting.
Netop fordi Itelligence i Danmark blev stiftet af en stor persongruppe, der kendte hinanden i forvejen, så eksisterer der en en særlig ånd i virksomheden, forklarer Nicolaj Vang Jessen, der er medstifter af 2C Change og i dag er administrerende direktør for Itelligence i Norden.
Men netop denne følelse af nærhed, som findes i en virksomhed, hvor alle kender hinanden, kan være svær at opretholde, når virksomheden vokser hastigt og ender med at blive opkøbt af en større udenlandsk koncern.
"Det er klart, at der er en forskel på at være 20-30 ansatte og så pludselig at være mere end 200."
"Vi har naturligvis tabt noget nærhed på den rejse, som vi har været igennem. Topledelsen kan naturligvis ikke længere være tæt på alle medarbejderne som tidligere, men her er det så vores opgave at få skabt en kultur, hvor lederne i niveauet under får genskabt noget af den nærhed i deres teams," siger han.
Succesfuld integration afhænger af...
I dag, tre år efter opkøbet, har 2C Change for længst skiftet navn til Itelligence, og virksomheden er netop blevet kåret til Danmarks bedste SAP-Integrator i Computerworlds årlige Top 100-konkurrence.
På mange måde er det et symbol på, at processen med at integrere det tidligere 2C Change under Itelligences faner har været en succes. En proces, som virksomheden har lagt mange kræfter i, fortæller Nicolaj Vang Jessen.
"Succesfuld integration afhænger ekstremt meget af kommunikation, og det er noget, som du aldrig må undervurdere værdien af," siger han.
Når medarbejderne får at vide, at deres virksomheder er blevet opkøbt, vil der ofte opstå en usikkerhed og er nervøsitet for fremtiden.
Det oplevede Nicolaj Vang Jessen også i 2C Change.
"Folk tænker naturligvis især på deres egen situation, når der sker store forandringer. Derfor var det helt afgørende for os at informere grundigt om processen."
"For hvis du som ansat ikke får tilstrækkeligt med information, så begynder du ofte selv at konstruere dine egne historier. Folk begynder at frygte, at de vil miste deres arbejde, eller at deres arbejdsopgaver pludselig bliver ændret voldsomt," forklarer han.
Derfor var det i forbindelse med overtagelsen afgørende at undgå, at der opstod et informations-vakuum, hvor myter og frygt ofte har gode vækstbetingelser.
Ugentlige telefonmøder
Det første virksomheden gjorde var at samle medarbejderne til et fællesmøde, hvor der blev informeret om beslutningen og baggrunden for den, og derefter blev der fremlagt en plan over, hvad der ville komme til at ske i den kommende tid.
"Hver uge arrangerede vi desuden et telefonmøde, hvor medarbejdere kunne ringe ind og blive informeret om, hvordan integrationen forløb. Vi sørgede for at holde telefonmøderne i grupper, der var så tilpas små, at folk følte sig komfortable ved at stille spørgsmål," siger han.
Ifølge Nicolaj Vang Jessen var der som regel 15 deltagere på telefonmøderne, og i starten blev de afholdt ugentligt, men efterhånden som integrationsprocessen skred længere frem, blev antallet af møderne nedtrappet.
Sådan skabes der en Itelligence-ånd
I dag har den nordiske afdeling af Itelligence, som Nicolaj Vang Jessen står i spidsen for, omkring 250 ansatte. I Danmark har Itelligence tre afdelinger, der er placeret i Hvidovre, Horsens og Århus.
Selv bestræber Nicolaj Vang Jessens sig på at opholde sig i så mange dele af firmaet som muligt. Han har ikke noget fast kontor, men bruger to dage om ugen i København, en dag i Horsens og en eller to dage ugentlige dage i Norge eller Sverige. Selv er han bosiddende i Fredericia.
Det kræver en målrettet indsatse, hvis man skal opbygge en fælles ånd i en virksomhed, der er spredt ud over så mange lokationer.
"Derfor investerer vi meget i vores medarbejdere. Udover faglig læring og opbygning, så investerer vi også i sociale relationer," siger Nicolaj Vang Jessen.
"Vi bruger rigtig meget krudt på at lave sociale og faglige arrangementer. Ofte kombinerer vi det sociale og det faglige på studieture til udlandet og nogle arrangmenter, som vi har døbt "Nørdedøgnet" og "Faglig Fredag," siger han.
Nicolaj Vang Jessen vurderer i dag, at integrationen af 2C Change i Itelligence er forløbet ganske smertefrit, og det mener han blandt andet skyldes den decentrale kultur i Itelligence-koncernen.
"I nogle koncerner kører man efter en centraliserings-filosofi, hvor det hele bare går bum-bum-bum, og så er man blevet kørt over. Men den oplevelse har vi slet ikke haft," siger han.
De erfaringer som Nicolaj Vang Jessen gjorde sig i forbindelse med integrationen af 2C Change i Itelligence, fik han fornylig brug for igen:
Itelligence opkøbte det danske konsulenthus 4C Management Consulting, hvis 38 medarbejdere fra og med 1. januar 2014 skulle integreres i den danske afdeling af Itelligence.
Læs også:
Computerworlds Top 100: Her er Danmarks bedste it-virksomhed