Glem disruption, det er blevet et meningsløst bullshit-begreb.
Det, som det i virkeligheden handler om, er digitalisering: Digitaliseringen af arbejdsgange, af produktion og af hele virksomheden.
Hvad digitalisering i virkeligheden handler om er at tænke hele kunderejsen ind - og ikke kun innovation og R&D.
Mange danske virksomheder er, ifølge Anders Feddersen, landechef i software-giganten SAP, brandgode til produkterne.
Men de halter, når det kommer til at folde det digitale helt ud: Til partnere, til afsætningskanalen og til den opfølgende support og service.
Det betyder også, at selvom du er en dansk b2b-virksomhed, som sælger til andre virksomheder, så har du ikke den luksus at ignorere det.
Alle er en del af værdikæden i en verden, hvor dine kunder tænker deres kunders komplette oplevelse ind.
Digitalisering er it-afdelingens udfordring
Udfordringen for en traditionel it-afdeling er, at for at leve op til forventningerne, så skal opgaverne og profilerne skiftes.
"Der er ikke et eneste bestyrelseslokale, som ikke taler om digitalisering," som Anders Feddersen forklarer i videoen herover.
Men det er ikke kun it-afdelingens skyld, at man risikerer at sakke bagud og ende som en driftorganisation.
For, som Anders Feddersen uddyber i interviewet, så er det en udfordring, at mange it-afdelinger er placeret under økonomidirektøren.
I den position kommer det ofte til at handle om at begrænse udgifter og have kontrol. Det tager fokus fra udviklingen, for som der siges i interviewet: Du bliver ikke hvad du spiser, du bliver hvad du måler.
Mange danske CIO-skift viser alvoren
I interviewet kommer Anders Feddersen også ind på, at de mange aktuelle CIO-skift i Danmark jo også skyldes, at vi er er midt i en brydningstid.
It har været vant til at skulle bære ny teknologi op til forretningen og forklare, hvorfor det var smart. Nu er det helt omvendt. Hele den digitale agenda er i bestyrelseslokalerne, men ikke nødvendigvis i it-lokalerne.
Så nu kommer det som besked fra toppen: Vi skal være digitale, hjælp os!
Det giver, som Anders Feddersen understreger i interviewet, på sigt nok større budgetter. Men også et større forventningspres på hele it-afdelingen.
Se hele interviewet i videoen i toppen af artiklen.