Danskerne havde sidste år ikke mod på at benytte flere digitale tjenester fra det offentlige. Trods en række prominente tiltag inden for digital forvaltning var der sidste år så godt som ingen fremdrift i danskernes brug af internettet, når der skulle etableres kontakt til det offentlige.
Mens 38 procent af danskerne i 2002 havde haft kontakt til det offentlige via nettet inden for den seneste måned, var andelen kun steget med et enkelt procentpoint i 2003, til 39 procent.
Det til trods for, at 2003 var året, hvor den digitale signatur blev rullet ud via TDC, og hvor portalen Virk.dk blev etableret som virksomhedernes kontaktpunkt til det offentlige.
Thomas Nielsen leder Den Digitale Taskforce, som overvåger digitaliseringen af den offentlige sektor.
- Jeg er selv lidt overrasket over det tal, ikke mindst fordi tal fra IDC i november opgjorde procentdelen til 85 - men da blev folk spurgt, om de havde brugt internet til kontakt til det offentlige inden for et år, siger han.
Thomas Nielsen peger derfor på, at det lave tal skyldes, at danskerne ikke særlig hyppigt har behov for digital kontakt til det offentlige.
Alligevel mener han, at der er plads til forbedringer, og de skal blandt andet komme via E-dag2, som er planlagt i perioden september 2004 til februar 2005.
I den periode skal alle offentlige institutioner blive klar til at give borgere og virksomheder tilbud om at kommunikere digitalt og sikkert via den digitale signatur.
- Så i 2006 skal 60 procent gerne svare, at de har anvendt digital kommunikation med den offentlige, siger Thomas Nielsen med henvisning til Danmarks Statistiks opgørelse.
Samtidig overvejes det, om der skal sættes reelle markedsførings- og oplysningskampagner af de digitale tilbud fra det offentlige i søen.
- Det har man brugt meget i USA og andre steder i Europa, og det er forholdsvis dyrt, men det vi hører er, at det tjener sig hurtigt ind, siger Thomas Nielsen.
Konsulentvirksomheden Accenture kårede i 2003 Danmark som førende inden for e-government.