Nye digitale tilbud giver ingen fremgang

Danskernes brug af digitale tjenester fra det offentlige stagnerede sidste år, selv om stat, amter og kommuner rullede en række nye prestige-projekter ud. Lederen af Den Digitale Taskforce forventer, at E-Dag2 vil skubbe til udviklingen.

Danskerne havde sidste år ikke mod på at benytte flere digitale tjenester fra det offentlige. Trods en række prominente tiltag inden for digital forvaltning var der sidste år så godt som ingen fremdrift i danskernes brug af internettet, når der skulle etableres kontakt til det offentlige.

Mens 38 procent af danskerne i 2002 havde haft kontakt til det offentlige via nettet inden for den seneste måned, var andelen kun steget med et enkelt procentpoint i 2003, til 39 procent.

Det til trods for, at 2003 var året, hvor den digitale signatur blev rullet ud via TDC, og hvor portalen Virk.dk blev etableret som virksomhedernes kontaktpunkt til det offentlige.

Thomas Nielsen leder Den Digitale Taskforce, som overvåger digitaliseringen af den offentlige sektor.

- Jeg er selv lidt overrasket over det tal, ikke mindst fordi tal fra IDC i november opgjorde procentdelen til 85 - men da blev folk spurgt, om de havde brugt internet til kontakt til det offentlige inden for et år, siger han.

Thomas Nielsen peger derfor på, at det lave tal skyldes, at danskerne ikke særlig hyppigt har behov for digital kontakt til det offentlige.

Alligevel mener han, at der er plads til forbedringer, og de skal blandt andet komme via E-dag2, som er planlagt i perioden september 2004 til februar 2005.

I den periode skal alle offentlige institutioner blive klar til at give borgere og virksomheder tilbud om at kommunikere digitalt og sikkert via den digitale signatur.

- Så i 2006 skal 60 procent gerne svare, at de har anvendt digital kommunikation med den offentlige, siger Thomas Nielsen med henvisning til Danmarks Statistiks opgørelse.

Samtidig overvejes det, om der skal sættes reelle markedsførings- og oplysningskampagner af de digitale tilbud fra det offentlige i søen.

- Det har man brugt meget i USA og andre steder i Europa, og det er forholdsvis dyrt, men det vi hører er, at det tjener sig hurtigt ind, siger Thomas Nielsen.

Konsulentvirksomheden Accenture kårede i 2003 Danmark som førende inden for e-government.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere