Windows XP har ikke haft den gennemslagskraft hos Microsofts kunder, som softwaregiganten havde håbet. Salget af nye licenser går fremragende, men til gengæld tøver især virksomhedskunderne med at opgradere fra ældre Windows-versioner, selv om de har købt en licens.
Med en markedsandel på mere end 90 procent af markedet for operativsystemer til pc'er er Microsoft sin egen største konkurrent.
Blot 62 procent af de større virksomheder har opgraderet fra en ældre version af Windows til Windows XP, viser en undersøgelse fra analysefirmaet Jupiter Research.
Hos Microsoft er man ikke tilfredse med, at en stor del af kunderne ikke opgraderer.
- Når det gælder udbredelsen, så har vi ikke nået det mål, vi havde sat os, siger salgsdirektør Kevin Johnson fra Microsoft til nyhedstjenesten Cnet.
Microsoft er ikke et fitness-center
Salget af nye licenser går fremragende for Microsoft, men mange virksomheder tager aldrig licenserne i brug og installerer den nyeste software.
- Microsofts forretning bygger ikke på fitnesscenter-modellen, hvor man sælger medlemskaber og håber, at folk ikke benytter dem. For at få succes i det lange løb er Microsoft nødt til at få folk til at bruge de licenser, de har købt, siger analytiker Michael Gartenberg fra analysefirmaet Jupiter Research til Cnet.
Virksomhederne holder i stedet fast i ældre versioner af Windows. En undersøgelse fra analysefirmaet Assetmetrix viser, at der fortsat er 80 procent af virksomhederne, som har pc'er, der benytter Windows 95 eller 98.
I de virksomheder, som kører de ældre versioner, er de to gamle Windows-versioner installeret på to ud af tre pc'er.
Mønstret gentager sig i serverrummet, hvor op mod 40 procent af serverne fortsat kører på Windows NT 4, selvom Microsoft længe har forsøgt at sende det aldrende operativsystem på aftægt.
- Det er bekymrende, når det gælder vores erhvervskunder, for det er ikke, fordi de ikke har licenser til at opgradere systemerne, siger Kevin Johnson fra Microsoft til Cnet.
Microsoft håber ifølge Cnet, at udgivelsen af Windows XP Service Pack 2 bliver det ekstra skub, der overbeviser kunderne om, at de skal opgradere.