Efter en brat nedlukning for to et halvt år siden har den canadiske leverandør af business intelligence-værktøjer Cognos i et halvt år igen haft egen repræsentation i Danmark. Nu betyder efterspørgsel på nye produkter, at der igen skal hyres folk.
- Det er intet mindre end en revolution. Vi omsætter allerede for det samme, som 20 mand gjorde, inden vi lukkede ned, siger landechef Arne Jørgensen om udviklingen, siden Cognos valgte at lukke det danske og tre andre europæiske kontorer.
Arne Jørgensen var salgschef, da Cognos lukkede, og han startede egen forretning på et helt andet område.
Da den hollandske afdeling, som tog sig af de skandinaviske forretninger, sidste år begyndte at mærke øget efterspørgsel fra store nordiske virksomheder, fandt Cognos Arne Jørgensen og tilbød ham at stå for den danske afdeling.
Nye produkter har medvind
Han slog til af et par årsager.
- Jeg fik mulighed for at køre virksomheden på mine præmisser, og jeg vil eksempelvis hellere have fem mand, der drøner derudaf, end 25, hvoraf halvdelen ikke har noget at lave, siger Arne Jørgensen.
Samtidig så han muligheder i nye produkter i Cognos-familien. Cognos har købt virksomheden Adaytum, som udvikler performance-planlægningsmoduler til forretningssystemer. Samtidig har Cognos selv udviklet et nyt rapporteringsværktøj, Reportnet.
- Det bliver de to produkter, vi skal have fokus på i dette år, siger Arne Jørgensen med henvisning til det nye regnskabsår, der i Cognos blæses i gang i marts.
Coloplast har netop købt Reportnet-systemet, og blandt andre store danske Cognos-kunder er Arla Foods og Mærsk. WM-Data og Aston er blandt de danske Cognos-forhandlere. Ærkekonkurrenten - også før nedlukningen - er SAS Institute, som har vundet godt indpas på de skandinaviske markeder.
Nu forventer Arne Jørgensen at skulle ansætte fire personer til at varetage de store danske kunder. Men den danske chef vil ikke kalde manøvren for en genoplivning.
- Jeg er ikke i gang med at genskabe historien, jeg er ved at skabe noget nyt, siger Arne Jørgensen.
De positive takter for de nye Cognos-produkter har givet genlyd i regnskabet hos ejerne i Canada. Regnskabsåret 2004 er netop afsluttet og bød på en omsætningsstigning på 24 procent i forhold til året før. Nettoresultatet blev på 620 millioner kroner, næsten 30 procent bedre end året før, men dog hjulpet på vej af en skatterabat.