Mange danske virksomheder har en helt forkert tilgang til de sociale medier, som de slet ikke tager alvorligt nok, selv om mere end seks ud af 10 virksomheder har projekter på de sociale medier kørende i en eller anden udstrækning.
Sådan lyder en af konklusionerne i den årlige udgave af it-rapporten "It i Praksis," som konsulenthuset Rambøll samt Dansk IT står bag.
Rapporten bygger på interview med 300 private og offentlige, store danske virksomheder.
Den viser, at langt størstedelen af de danske virksomheder, der anvender de sociale medier som platform, har anvendt samme metode til deres strategi.
De har nemlig først udvalgt et medie som eksempelvis LinkedIn eller Facebook. Og først derefter er de begyndt at overveje, hvad de skal anvende mediet til.
"Virksomhederne lader sig simpelthen styre af teknikken," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.
Først produkt - så platform
Der findes i dag et hav af sociale medier. Og ifølge Dansk IT's formand, Carsten Nørgaard, kan de noget forskelligt.
Derfor bør man begynde med at fastlægge opgaven, dens mål og formål. Og først dernæst bør man beslutte sig for, hvilket socialt medie der er det rigtige at anvende.
Det begynder i sagens natur med, at man forstår, hvor virksomhedens kunder er. Og hvad de bruger de sociale medier til.
"Man kan eksempelvis nedsætte en arbejdsgruppe, der via workshops og lignende får defineret, hvor og hvordan man vil gå ind og får udarbejdet forskellige scenarier," siger Carsten Nørgaard.
Dernæst kan man overveje at udvikle samarbejdet med virksomhedens marketing-afdeling og support-folk om de sociale medier, hvor det eksempelvis kan lade sig gøre at yde kunderne support.
"Brugernes modenhed på de sociale medier er stærkt voksende. Det gælder altså ikke længere om bare at 'være der.' Nu gælder det om at anvende de sociale medier som aktive værktøjer," siger han.
It-cheferne gider ikke
Lang vej til målet
Det ser imidlertid ud til, at der er et stykke vej, til det sker.
Ifølge Rambøll-rapprten mener hele 62 procent af de danske it-chefer nemlig, at de sociale medier kun har mindre betydning for virksomheden.
Kun godt hver 10. it-chef mener, at de sociale medier vil få stor betydning for både den interne videndeling og den kunde-rettede produktudvikling i fremtiden.
"Kun 11 procent anvender de sociale medier til afgørende forandringer. De bruges typisk til at øge kundedialogen, men vi mener, at de også kan bruges til meget andet," siger Ejvind Kolding.
Bred påvirkning
Han peger som eksempel på, at de sociale medier kan anvendes til at påvirke mange forskellige stakeholders til at have en holdning til både produkter, til brandet og til at påvirke den offentlige opinion om virksomheden.
Det kan ske ved eksempelvis at forholde sig aktivt til kritik, til at poste cool billeder af produkter eller ved systematisk at sende bestemte signaler om virksomheden via de sociale medier.
"IT i Praksis"-rapporten viser desuden, at de virksomheder, der får mest forretnings-værdi ud af deres it-investeringer, i meget stor udstrækning anvender sociale medier i forhold til de virksomheder, der får mindst ud af deres it-investeringer.
"Vi ser, at mange virksomheder i dag løsner op for deres medarbejder-politikker om de sociale medier. Det sker jo i takt med, at de sociale medier er blevet mere modne. Medarbejderne kan simpelthen sagtens selv se, hvor grænserne går," siger Carsten Nørgaard, formand for Dansk IT.
"Der er jo bunker af viden og bunker af lærdom at hente," siger han.
Læs også:
Nu skal du til at bruge disse smarte teknologier
Få dog afskaffet sløjd og håndgerning - lad os lære noget it