Da e-mail-ormen Netsky.B ramte Danmark onsdag i sidste uge gav det for cirka 1.000 internetbrugere ekstra rod i postkasserne.
Da plastvirksomheden Rias i Roskilde fik Netsky.B inden for dørene, begyndte ormen at udsende kopier af sig selv til mailadresser, der lå på den inficerede maskine.
Blandt andet blev der sendt kopier til konsulentvirksomheden Tofko, hvor en fejl på mailserveren satte gang i en syndflod af mails til en gruppe på omkring 1.000 modtagere.
Ifølge Tiscali, som er Tofkos internetudbyder, blev der udsendt omkring 600 mails fra Tofkos server til hver 1.000 modtagere, altså 600.000 mails i alt, før Tiscali og Tofko fik løst problemet.
På en god mailserver med en god internetforbindelse går det meget stærkt med at udsende sølle 600.000 e-mails. Så de mange mails var allerede sendt, da mailserveren bliver lukket.
Derfor modtog de godt 1.000 personer, der stod i modtagerfeltet på mailen fra Tofkos server, i løbet af de næste dage de hundredvis af mails, efterhånden som de arbejdede sig gennem køen på modtagerserverne.
- Vi beklager forløbet. Jeg vil godt påpege, at Tiscali greb meget tidligt ind for at stoppe udsendelsen af mails. Fejlen er i princippet vores kunde Tofkos ansvar. De har da også taget det fulde ansvar for miseren, siger Tiscalis administrerende direktør Serge Lupas.
En af de berørte modtagere, Jørgen Pabst, er dog ikke tilfreds med Tiscalis forklaring.
- Jeg har alene modtaget mindst 1.500 eksemplarer af mailen, og min mailadresse er kun med én gang i hver. Tiscali burde have kunne afvikle 600.000 e-mails lynhurtig. Men alene torsdag, en uge efter problemerne begyndte, har jeg modtaget et par hundrede mails, som er afsendt fra Tiscali, siger Jørgen Pabst til Politikens netudgave.