Et nyt avanceret chip-kort til brug i tog og busser landet over bliver om få år en alvorlig konkurrent til bankernes nye chip-Dankort.
- Når rejsekortsystemet er rullet helt ud i 2009, vil det både i antallet af transaktioner og brugere være på højde med Dankortet, siger Henning N. Jensen, partner i konsulentfirmaet Pluscon, der er specialist i betalingskort.
Det betyder, at bankernes monopollignende position på kortmarkedet bliver brudt, da der kommer et konkurrerende chip-kort på banen, som vil findes i millioner af danskeres lommer.
Det elektroniske rejsekort skal erstatte klippekort, månedskort og papirbilletter i busser og tog landet over. Derudover håber HUR, DSB, Ørestadsselskabet og de fire amtslige trafikselskaber, der står bag kortet, at andre vil være interesseret i at fylde indhold på kortets chip.
Bankerne klar med skrabet chip-kort
Det samme håbede bankerne, da de begyndte på arbejdet med at modernisere Dankortet. Ambitionen var at få et chipbaseret Dankort, der kunne bruges til andet end betaling - eksempelvis som ID-kort eller på biblioteket.
Men bankernes planer led skibbrud, da hverken bankerne eller forretningerne kunne finde ud af, hvordan de kunne tjene penge på at lægge nye tjenester på Dankortets chip.
Derfor endte det med, at de sender en skrabet udgave af chip-Dankortet på banen, der i realiteten ikke adskiller sig særligt meget fra det gamle kort, bortset fra at det er mere sikkert.
- Markedet er måske ikke modent til de nye applikationer endnu. Men jeg er overbevist om, at det kommer om få år. Nu skal chip-kortene først ud til danskerne og bevise, at de virker, siger Henning N. Jensen, som har siddet med i alle Dankort-udvalg siden 1997. Han har også tidligere beklædt direktørposter hos både PBS, Danmønt og FDB
HUR: Store chip-muligheder
Den samme filosofi hersker hos selskaberne bag det nye chip-rejsekort-system, der i øjeblikket er i udbud og kan løbe op i en samlet pris på to milliarder kroner.
I udbudsmaterialet opfordrer de nemlig tilbudsgiverne til at komme med forslag til, hvordan chip-kortet kan udnyttes til andet end elektroniske billetter.
- Vi ser frem til at finde ud se, hvad tilbudsgiverne kommer med af forslag. Vi regner ikke med at nye tjenester fra dag ét, men på sigt er det absolut hensigten at få andre tjenester på chippen, siger Johannes Sloth, trafikdirektør i Hovedstadens udviklingsråd, HUR, og bestyrelsesformand for Rejsekort A/S.
Han oplyser, at det i første omgang handler om få nogle gode tilbud på bordet, så man kan komme i gang med at rulle systemet, der skal dække hele Danmark i 2009, ud.
- Vi koncentrerer os i første omgang om at få systemet til at virke. Det skal effektivisere trafikken, så vi sparer penge på administration, men det skal også gøre det meget enklere at rejse med bus og tog, hvilket vil tiltrække nye kunder, siger trafikdirektøren.
Brug chip-kort ved parkometre
Også blandt de prækvalificerede virksomheder, der i øjeblikket arbejder på at strikke tilbud sammen, som skal sendes til Rejsekort A/S i april, er tiltroen til chipkortteknologien stor.
- Der er store muligheder. Nu vil jeg ikke løfte sløret for, alle vores visioner, da vi ikke har afgivet vores tilbud endnu, men mulighederne er enorme, siger Henning G. Jensen, der står i spidsen for et konsortium bestående af Cubic, EDS og Siemens.
Til daglig leder han den danske afdeling af Cubic, der sammen med EDS blandt andet står bag verdens største automatiske billetteringssystem "Oyster", der dækker det kollektive transportnet i London. Han vil dog gerne komme med et enkelt bud på, hvad chip-kortet også kan bruges til.
- På længere sigt kunne man måske forestille sig, at den overskydende plads på chip-kortet kunne sælges til parkeringsselskaber, så man også kan bruge kortet i parkeringszoner og parkometre, siger Henning G. Jensen.