I weekenden sluttede verdens største computermesse, Cebit, i tyske Hannover, og ligesom de sidste mange år er antallet af besøgende faldet. Sidste år var der 312.000 besøgende, og det var reduceret med omkring ni procent til 285.000 i år. Tallet skal sammenlignes med, at Cebit satte rekord med 830.000 gæster i 2001. Nu er publikum til computermessen reduceret til en tredjedel.
Cebit har mistet sin betydning, mens andre messer som Mobile World Congress har oplevet en enorm vækst i de seneste år. Cebit har ikke længere den samme ikoniske status for it-branchen, som messen havde for ti år siden.
De fleste nye smartphones, tablet-pc'er og mobile platforme blev præsenteret for to uger siden på mobil-messen i Barcelona, og derfor var der heller ikke de store nyheder på Cebit.
Den blev ellers åbnet af den tyske kansler Angela Merkel, og årets motto var "Shareconomy" - altså deling af viden, erfaringer og ressourcer på nettet. Årets partnerland Polen havde sendt sin premierminister, mens EADS-koncernen kunne præsentere den første europæiske Mars-rover, "Bridget". Microsoft viste sin Surface Pro computer, der stadig ikke kan købes i Europa.
Antallet af udstillere er også faldet til 4.100 - en halvering i forhold til 2001. Men arrangørerne hos Deutsche Messe AG udtrykker alligevel tilfredshed. Her glæder man sig over, at der er opnået "klasse i stedet for masse". Messeleden fortæller, at andelen af it-beslutningstagere blandt de besøgende har været større end de sidste år.
Ifølge den foreløbige opgørelse var det 84 procent af de besøgende, der kan betegnes som professionelle it-brugere.