Debitel-kunder betalte for at modtage SMS'er

Debitels discountselskab, Smarttalk, har i 13 dage haft en fejl på sine it-systemer, som gør, at kunderne har betalt for at modtage SMS-beskeder. Kunderne har ikke fået besked, men får snart deres penge tilbage.

Der kommer en SMS - og nogle dage senere kommer regningen.

Normalt er det gratis at modtage SMS-beskeder, men sådan var det ikke i 13 dage sidste år for kunderne hos Debitels discountselskab, Smarttalk.

En opdatering af it-systemet ugen før jul gjorde, at systemet ikke længere skelnede mellem sendte og modtagne SMS'er. Kunderne blev trukket for begge dele.

En af de kunder, som har betalt for indkomne tekstbeskeder, er Brian Nielsen fra Vejen. Mellem jul og nytår inddrog han datterens mobiltelefon, fordi forbruget tilsyneladende var for højt. Men selv om mobiltelefonen med garanti ikke har været benyttet til hverken at ringe eller sende SMS'er fra, så blev Debitel ved med at opkræve penge.

Mellem jul og nytår sendte Brian Nielsen derfor en mail til Debitel og bad om en forklaring. Den kom først tirsdag i denne uge, men da havde hans familie besluttet at rykke alle tre mobiltelefoner til et andet selskab.

- Alene i går blev der trukket ti kroner på datterens mobiltelefon, fortæller han.

Ifølge administrerende direktør Per Nielsen, Debitel, har selskabet i perioder været bagud med nogle transaktioner. Derudover har han ikke tidligere informeret Smarttalk-kunderne, fordi han først nu har fundet ud af, hvornår Debitel begynder at føre pengene tilbage på kundernes konti. Det arbejde begynder nu.

- Vi ved, hvad problemet er. Vi kan identificere alle transaktionerne. Men vi skal være 100 procent sikre på, at fejlen bliver rettet korrekt. For laver vi først en fejl på fejlen, så er det ikke til at komme tilbage igen, forklarer Per Nielsen.

Han pointerer samtidig, at det er en type fejl, som ikke må kunne forekomme, men at det trods alt drejer sig om relativt få penge for hver enkelt kunde.

Ifølge Debitel-direktøren har under ti kunder klaget til Smarttalk over de fejlagtige opkrævninger. Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder Smarttalk har, eller stort det samlede beløb, som selskabet fejlagtigt har opkrævet, er.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere