Debitel-kunder betalte for at modtage SMS'er

Debitels discountselskab, Smarttalk, har i 13 dage haft en fejl på sine it-systemer, som gør, at kunderne har betalt for at modtage SMS-beskeder. Kunderne har ikke fået besked, men får snart deres penge tilbage.

Der kommer en SMS - og nogle dage senere kommer regningen.

Normalt er det gratis at modtage SMS-beskeder, men sådan var det ikke i 13 dage sidste år for kunderne hos Debitels discountselskab, Smarttalk.

En opdatering af it-systemet ugen før jul gjorde, at systemet ikke længere skelnede mellem sendte og modtagne SMS'er. Kunderne blev trukket for begge dele.

En af de kunder, som har betalt for indkomne tekstbeskeder, er Brian Nielsen fra Vejen. Mellem jul og nytår inddrog han datterens mobiltelefon, fordi forbruget tilsyneladende var for højt. Men selv om mobiltelefonen med garanti ikke har været benyttet til hverken at ringe eller sende SMS'er fra, så blev Debitel ved med at opkræve penge.

Mellem jul og nytår sendte Brian Nielsen derfor en mail til Debitel og bad om en forklaring. Den kom først tirsdag i denne uge, men da havde hans familie besluttet at rykke alle tre mobiltelefoner til et andet selskab.

- Alene i går blev der trukket ti kroner på datterens mobiltelefon, fortæller han.

Ifølge administrerende direktør Per Nielsen, Debitel, har selskabet i perioder været bagud med nogle transaktioner. Derudover har han ikke tidligere informeret Smarttalk-kunderne, fordi han først nu har fundet ud af, hvornår Debitel begynder at føre pengene tilbage på kundernes konti. Det arbejde begynder nu.

- Vi ved, hvad problemet er. Vi kan identificere alle transaktionerne. Men vi skal være 100 procent sikre på, at fejlen bliver rettet korrekt. For laver vi først en fejl på fejlen, så er det ikke til at komme tilbage igen, forklarer Per Nielsen.

Han pointerer samtidig, at det er en type fejl, som ikke må kunne forekomme, men at det trods alt drejer sig om relativt få penge for hver enkelt kunde.

Ifølge Debitel-direktøren har under ti kunder klaget til Smarttalk over de fejlagtige opkrævninger. Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder Smarttalk har, eller stort det samlede beløb, som selskabet fejlagtigt har opkrævet, er.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere