Det seneste e-handelsindeks fra betalingsfirmaet DIBS fortæller, at 23 pct. af de danske mænd og 16 pct. af kvinderne har handlet mobilt inden for de sidste seks måneder. Handlen med smartphones og tablet-pc'er er i hastig vækst.
De forbrugere, der har prøvet at handle mobilt, har efterhånden gjort det til en vane. I gennemsnit har de foretaget 5,5 køb i løbet af de sidste seks måneder.
Der er store regionale forskelle. I København er det 23 pct., der har brugt mobilen til at handle, mens det kun er 12 pct. af dem, der bor på landet.
Generelt er den mobile e-handel lidt højere i Danmark end i vores nabolande. I aldersgruppen mellem 25 og 34 år er det hver tredje, der har handlet mobilt.
"Handel på mobile enheder er hurtigt blevet en helt naturlig del af mange danskeres indkøbsvaner på nettet. Handel på mobilen repræsenterer allerede en vigtig salgskanal, og det er også en særdeles god mulighed for butikkerne til at få viden om, hvordan kunderne helst vil handle," siger Lars Juul Dalsted, salgschef i DIBS.
Han tilføjer, at volumenerne stadig er begrænsede, men det forventes at stige betydeligt, når den mobile e-handel bliver spredt på tværs af alle kundesegmenter.
Flere forbrugere handler gennem apps (65 procent) end gennem en browser (35 procent), når de handler mobilt.
Af de forbrugere, som har handlet mobilt, har 31 procent gjort det via iPhone-apps, 19 procent via iPad-apps, 11 procent via apps i andre smartphones, fire procent via apps i andre tablets, otte procent via en browser på iPhone, 15 procent via en browser på iPad og 12 procent via en browser på andre smartphones.
Det er især elektronik-produkter, musik og dvd'er samt rejser, der købes med mobilen.