Teleselskabet Debitel forsøger at forhindre kunderne i at flygte til et discountselskab, så snart den seks måneders bindingsperiode udløber.
Debitel giver som de store mobilselskaber tilskud til telefonerne, så nye kunder kan købe dem billigt. Til gengæld skal kunderne binde sig til at betale abonnement i seks måneder.
Når de seks måneder er gået, så forsvinder en stor del af kunderne til internetbaserede discountselskaber. De lokker med lave minutpriser og intet abonnement.
Det vil Debitel bremse ved at fjerne abonnementet på sine almindelige produkter. Tidligere har kunderne betalt op til 99 kroner om måneden.
Abonnementet slipper kunderne dog først for, hvis de bliver hængende udover de første seks måneder. Under bindingsperioden skal der stadig betales abonnement, så Debitel på den måde er sikret, at i hvert fald noget af det tilskud, som selskabet giver til telefonerne, kommer tilbage i kassen.
I samme forbindelse sænker Debitel minutpriserne til 99 øre - 69 øre i weekenden. Samlet er det stadig dyrere end det billigste discount-tilbud, som til gengæld kræver, at der betales på forskud på internet.
De eksisterende Debitel-kunder bliver ikke automatisk flyttet til den nye ordning, men ifølge markedsdirektør Carsten Boldt gør Debitel dem opmærksom på mulighed for at flytte fra deres nuværende abonnement.
Debitels administrerende direktør, Per Nielsen, har tidligere fortalt til Computerworld Online, at omkring halvdelen af selskabets kunder forsvinder til konkurrenter hvert år. Til gengæld kommer der mindst lige så mange nye til.
Debitel vil blive ved med at bruge tilskud til mobiltelefoner for at lokke nye kunder til.