Betal girokortet, når du sidder i bussen. Eller betal straks de penge til din ven, som du låner en glad aften i byen, hvor du selv er løbet tør for kontanter.
For første gang giver den største bank herhjemme, Danske Bank, kunderne mulighed for at benytte deres mobiltelefon til at ordne bankforretninger.
I dag tilbyder mange banker, at kunderne kan hente oplysninger om deres saldo og bevægelserne på kontoen fra mobilen. De banker, som er kunder hos Bankdata, er også klar med at betale regninger fra mobiltelefonen.
For Danske Bank og mobilselskabet 3 er det derimod nyt, at selvbetjeningen fra mobiltelefonen nu bliver lige så omfattende fra netbanken.
3 har dog kun nogle få tusinde kunder, under en promille af alle danskere med mobiltelefoner. Derfor er der foreløbig mest tale om et eksperiment for landets største bank.
- Vi har ikke de store ambitioner om, at der vil være et hav af brugere på mobilbanken, for det afhænger af, hvor stor tilslutning 3 får, siger afdelingschef Peter Rørsgaard.
Han finder det væsentligt, at bankens IT-afdeling nu har fået erfaring med 3G-teknologien og er på forkant i forhold til konkurrenterne.
- Samtidig skal vi løbende justere og revidere, om vores nuværende mobilbank er up to date, siger Peter Rørsgaard.
Endnu er der dog ingen planer om at give kunderne i de øvrige af landets mobilselskaber mulighed for at betale regninger og overføre penge til tredjemand fra mobiltelefonen.
Med den nye mobilbank opgraderer Danske Bank også sikkerheden. Kunderne skal benytte ottecifrede engangskoder. Koderne kan bestilles i bunder hos banken, der også har mulighed for at udstyre kunderne med en elektronisk kodegenerator.