Nu skal der ryddes op blandt lykkeridere og andre, der - uden skrupler - leder efter lettjente penge på nettet.
Det mener en ny brancheforening med forkortelsen FDIN. Bag forkortelsen gemmer sig: Foreningen af Danske Internet-Netværk.
Netværket er stiftet af flere store aktører inden for såkaldt performancebaseret markedsføring. Det vil sige annoncenetværk og affiliate.
Som alle andre brancher har den branche i sin opstart været præget af meget frie rammer og fri fortolkning af markedsføringsloven. For eksempel her, hvor Elgiganten bliver udnyttet i en emailkampagne.
"Alt, hvad der var for øje, var cool cash, og det har betydet, at branchen gennem årene har udviklet sig i en uheldig retning uden at have øje for god markedsføringsskik. Men det skal være slut nu. Målet er at gøre op med tidligere tiders løse tøjler og skabe en branche, vi alle kan være stolte af - både som advertiser, publisher og udbyder af online markedsføring," skriver foreningen på sin stadig sparsomt udfyldte hjemmeside.
Vi skal holde fast i pengene
Et af argumenterne for at rydde op i branchen er at holde fast i de store markedsføringsbudgetter, som i højere og højere grad flytter fra andre platforme til nettet. Ifølge MediaWatch omsætter alene affiliatebranchen for op til 350 millioner kroner om året.
Hvis den udvikling skal fastholdes, skal branchen være til at stole på.
Andre målsætninger er at samle branchen for at løfte niveauet inden for onlinemarkedsføring og for at kunne skabe samarbejde og ensartethed. I Danmark og internationalt. Læs alle formålsparagrafferne hos FDIN.
De seks bureauer, der har taget initiativet, er Adpepper, EuroAds, Guava Affiliate, SmartResponse-Media, SpecificMedia og TradeDoubler.
FDIN har ingen sammenhæng med FDIH og FDIM.