To pressemeddelelser, begge udsendt i dag, tegner vidt forskellige billeder af, hvor stort held de store producenter af mobiltelefoner har med at afsætte deres produkter.
Ifølge analysebureauet Gartner stormer salget af mobiltelefoner frem. I efterårskvartalet blev der solgt 133 millioner mobiltelefoner, en fremgang på 22 procent i forhold til sidste år.
Ifølge Gartner var der på alle markeder fremgang på mindst 18 procent.
Konkurrenten IDC, der kun har kigget på Vesteuropa, ser helt anderledes på det. Ifølge IDC står salget af mobiltelefoner her i stampe.
Analytikere: IDC er på vildspor
Dykker man ned i tallene, er der dog fælles fodslag nogle steder. Nokias markedsandel går ifølge begge analyseselskaber en anelse tilbage, og det samme gælder for Motorola. Sony Ericsson står også til fremgang begge steder.
Derimod opgiver Gartner, at Samsung går frem, mens den koreanske producent ifølge IDC har mistet markedsandele i Vesteuropa.
Den danske IDC-direktør Per Andersen vil ikke udtale sig om den konkrete sag, fordi den involverer en konkurrent, og det har ikke umiddelbart været muligt at træffe de ansvarlige for IDC's mobilanalyse for en kommentar.
Men to danske kendere af mobilbranchen mener, at IDC er på vildspor, og at Gartner har ret i, at mobilmarkedet er i voldsom vækst.
- Nokia og Ericsson sælger alt, hvad de kan producere. Det er længe siden, vi har set knaldtilbud fra dem, fortæller Per Nielsen, administrerende direktør for Debitel, der også ejer kæden bag mobilbutikkerne Teleringen.
- Sony Ericsson lukker for ordrer i januar og februar i dag, og jeg nægter at tro, at markedet står stille, tilføjer han.
Samme melding lyder fra teleanalytikeren John Strand, Strand Consult.
- Jeg er slet ikke i tvivl om, at Gartner har ret. Vi er midt i et teknologiskift, hvor telefonerne får farveskærm, Java og kamera. For første gang i mange er er gennemsnitprisen på en telefon stigende, oplyser han.