<div>SocialSemantic.eu foretager for andet år i træk en undersøgelse af danske firmaers brug af og forståelse for sociale medier.
Fristen udløber på mandag, så firmaer kan stadig nå at deltage. Som tak for at deltage modtager man rapporten, Social Media FACTBOOK 2012, med tendenser og svar senere på foråret.</div>
Nogle af erfaringerne fra sidste års rapport var, at kun 50 procent af firmaerne undersøger, hvad der bliver sagt om dem på nettet, og at det i høj grad er ildesjæle i firmaerne, der står for firmaets tilstedeværelse på sociale netværk.
Rapporten fremhæver også andre fordele ved øget brug af sociale medier i virksomhederne. For eksempel bedre kommunikation med kunder og højere kundeloyalitet.
Udvidet med cloud
Sidste år deltog 1300 i undersøgelse, der støttes af Dansk Erhverv og 100 andre organisationer. I år er håbet at fange 2000 respondenter.
I år vil projektet desuden forsøge at kortlægge danske firmaers parathed til at tage nye teknologier i brug. For eksempel cloud-tjenester.
"Social, Mobile og Cloud er i høj grad supplerende teknologier - der til sammen udgør internettets modenhed af muligheder. Vi ser disse teknologier, som nogle af de største forandringskatalysatorer for mange af de udfordringer og muligheder som organisationer overalt i verden er i gang med at omstille sig til," siger initiativtager Jan Futtrup.
Sidste års rapport kan stadig downloades her.
"Mange virksomheder vil gerne drage fordele af de nye værktøjer men har svært ved at sætte de nye teknologier og dynamikker i spil i måden deres virksomhed fungerer på. Når markedsføringskanalen pludselig bliver fyldt op med service og support spørgsmål - eller måske produktforbedringsforslag, skal man forstå, hvordan man kan inkorporere disse engagerede kunder i virksomhedens processer. Det er en svær øvelse, for det kræver for mange, at de gør op med deres traditionelle måder at gøre tingene på," siger Jan Futtrup.