Napster version 2.0. Sådan kalder softwareselskabet Roxio, den nye ejer af tidligere tiders mest populære fildelingstjeneste i verden, Napster, sin nye musikportal.
Men i virkeligheden får det nye Napster ikke meget at gøre med den fildelingstjeneste, som indledte bølgen med fil-udveksling mellem millioner af internetbrugere over hele verden.
Når Napster 2.0 går i luften igen ved juletid, bliver det helt uden mulighed for, at brugerne kan udveksle filer med hinanden.
Den egenskab var både med til at give Napster storhed og til at sende tjenesten i graven, da pladeselskaberne sagsøgte den, så den måtte dreje nøglen om.
Musikbutik
I stedet er der tale om en musikbutik, der skal give Roxio valuta for de 33 millioner kroner (fem millioner dollars), som softwareselskabet sidste år betalte for Napster.
I maj købte Roxio musiktjenesten Pressplay for omkring en kvart milliard kroner. Navnet på denne tjeneste bliver nu lagt i graven og erstattet med det nye Napster.
Med et så markant anderledes indhold end det gamle Napster ved Roxio godt, at der skal mere end navnet til, hvis Napster skal blive en succes. Derfor satser Roxio ifølge nyhedsbureauet AP på en kombination af de tilbud, som dagens musikbutikker giver.
Medlems-leje eller køb
De har to forretningsmodeller. Nogle af dem giver brugerne lov til at høre al musik - ofte flere hundrede tusinde sange - for en fast månedlig pris. Men det kræver, at kunderne forbliver medlemmer.
Det står over for Apples Itunes, som sælger musik for lige under en dollar (6,60 kroner) per nummer, og så kan kunderne bruge sangen, som de har lyst til.
På det nye Napster, som fra starten får en halv million stykker musik i databasen, bliver der altså tale om frit valg, selv om det endnu ikke er fastlagt, nøjagtig hvordan Napster-kunderne får lov til at benytte musikken.
Roxio-direktør Chris Gorog vil endnu ikke ud med priserne endnu, selv om han i dag præsenterer det nye Napster på en konference for musikindustrien i New York.