Danskerne kan godt belave sig på, at deres elektroniske postkasser er fyldt med uønskede reklamebudskaber, når de kommer hjem om aftenen i denne tid.
Mens danskerne slapper af på stranden, er det nemlig højsæson for spam.
Det viser en undersøgelse fra det danske selskab Softscan, som sorterer uønskede reklamer fra mails til 300 danske virksomheder og offentlige institutioner.
Ifølge undersøgelsen kommer der op til 50 procent mere spam på en dag i sommerferien end på almindelig arbejdsdag.
Godtnok stiger mængden af spam følge salgsdirektør Thomas Holm Jensen fra Softscan generelt konstant.
- Men det er en jævn stigning. Det specielle ved sommerferien er de store stigninger, som sker fra dag til dag, fortæller han.
Spam er et fritidsprojekt
Forklaringen ligger ifølge det danske antispam-selskab lige for.
Spam er et fritidsprojekt, og normalt passer folk deres job eller studie ved siden af, mens de fylder sagesløse modtageres elektroniske postkasser. Men spammerne har også ferie og har derfor netop nu mere tid til at aflevere deres reklamer.
Thomas Holm Jensen forklarer, at i alle de store sager, hvor spammere er blevet dømt eller slæbt i retten, er der tale om enkeltpersoner.
- Men vi ved selvfølgelig ikke, om der bag nogle af spam-mailene gemmer sig organiserede strukturer i stater, hvor de ikke kan retsforfølges, siger han.
Som et eksempel på mere organiseret spam, nævner Thomas Holm Jensen også de såkaldte Nigeria-mails, hvor svindlere fra det afrikanske land forsøger at lokke penge ud af folk i Vesten.
- Men ellers er det som regel noget, man bikser med derhjemme om aftenen, siger han.
Omkring halvdelen af alle de 300.000 e-mails til danske medarbejdere, som Softscan dagligt scanner, er spam.
Medarbejderne modtager gennemsnitligt 10 e-mails hver dag, og det tal inkluderer ikke e-mails sendt fra kolleger inden for virksomheden eller organisationen.
I gennemsnit ligger der derfor omkring 70 spam-mails og venter på at blive slettet, når en dansk medarbejder vender hjem fra 14 dages ferie.