Dårlig service rammer producenterne

Distributørerne har ikke råd til at holde serviceniveauet oppe. Det rammer ikke kun forhandlerne, men hele kanalen.

Distributørernes service over for forhandlerne er blevet ringere det seneste par år. Især er det gået ned ad bakke ved håndtering af returvarer, viser en undersøgelse, vi har foretaget til denne udgave af Computer Reseller News. Og en række forhandlere bekræfter undersøgelsens resultat.

Undskyldningen hos distributørerne går i retning af "dårlige tider". Når marginerne er snævre, bliver også serviceniveauet mast.

Det er klart, at forhandlerne bliver fortørnet over denne udvikling, men de er ikke de eneste, som burde hidse sig op. Distributørerne er jo et nødvendigt led mellem forhandlerne og producenterne. Sidstnævnte vil også komme til at mærke konsekvenserne af dårlige returvarehåndtering.

En af konsekvenserne er, at forhandlerne mere eller mindre bevidst vil stille langt større krav til producenterne end tidligere. Hvis ikke man som forhandler kan få en ubesværet returhåndtering, vil man slet ikke have med produkter at gøre, som har en høj returrate. Sådan er det bare.

Derfor rammer distributørernes dårlige marginer producenterne som en boomerang i form af højere krav til produktkvalitet. Og kan producenterne leve op til det i en tid, hvor også de er presset på priserne?

Min pointe er, at dårligere service er et problem for hele kanalen. Producenterne, som ligger øverst i kanalens fødekæde, kan ikke bare ignorere en udvikling, der går i den retning. De må have gang i en dialog med distributørerne om problemet, og hjælpen skal komme fra producenterne. De har ingen interesse i, at værdien af den velfungerende kanal forringes. For hvis forhandlerne køber ind uden om de etablerede distributører, som netop udskiller sig ved at have relativt højt serviceniveau, så mister producenterne styringen af deres kanal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere