Distributørernes service over for forhandlerne er blevet ringere det seneste par år. Især er det gået ned ad bakke ved håndtering af returvarer, viser en undersøgelse, vi har foretaget til denne udgave af Computer Reseller News. Og en række forhandlere bekræfter undersøgelsens resultat.
Undskyldningen hos distributørerne går i retning af "dårlige tider". Når marginerne er snævre, bliver også serviceniveauet mast.
Det er klart, at forhandlerne bliver fortørnet over denne udvikling, men de er ikke de eneste, som burde hidse sig op. Distributørerne er jo et nødvendigt led mellem forhandlerne og producenterne. Sidstnævnte vil også komme til at mærke konsekvenserne af dårlige returvarehåndtering.
En af konsekvenserne er, at forhandlerne mere eller mindre bevidst vil stille langt større krav til producenterne end tidligere. Hvis ikke man som forhandler kan få en ubesværet returhåndtering, vil man slet ikke have med produkter at gøre, som har en høj returrate. Sådan er det bare.
Derfor rammer distributørernes dårlige marginer producenterne som en boomerang i form af højere krav til produktkvalitet. Og kan producenterne leve op til det i en tid, hvor også de er presset på priserne?
Min pointe er, at dårligere service er et problem for hele kanalen. Producenterne, som ligger øverst i kanalens fødekæde, kan ikke bare ignorere en udvikling, der går i den retning. De må have gang i en dialog med distributørerne om problemet, og hjælpen skal komme fra producenterne. De har ingen interesse i, at værdien af den velfungerende kanal forringes. For hvis forhandlerne køber ind uden om de etablerede distributører, som netop udskiller sig ved at have relativt højt serviceniveau, så mister producenterne styringen af deres kanal.