I sidste uge beskrev CRN, hvordan HP ved hjælp af et nyt indbytningsprogram skruer op for forsøget på at kapre Cisco-kunder. Programmet giver 20 procent rabat til kunder, der udskifter Cisco-netværksprodukter med HPs egne.
Hos Cisco-forhandleren Axcess, der også forhandler HP, minder HPs nye program dog nærmere om et pr-stunt end om noget, der ikke er set før.
»Der er ikke så meget nyt i det. Det giver selvfølgelig HP noget pr og awareness, men Cisco har gjort det samme med deres trade in-programmer de sidste mange år, og HP har bare ikke haft et så formaliseret program før,« lyder det fra Axcess-direktør Stig Abildsø.
Han forventer derfor heller ikke, at programmet vil betyde de store ændringer i markedsforholdene.
»Som udgangspunkt finder vi altid den løsning, der passer kunden bedst, og for os ændrer det ikke så meget. Vi vil stadig vælge det bedste tilbud, og det er jo det, vi forhandler om hver eneste dag,« siger Stig Abildsø og tilføjer, at en kunde næppe vil bytte en større installation ud for en rabat på 20 procent.
Alligevel er han glad for det nye HP tiltag.
»I HPs position skal man være lidt frækkere og kæmpe lidt hårdere, og med mere konkurrence er det i sidste ende kunderne, der vinder. Det er vi kun glade for,« lyder det fra Axcess-direktøren, der også roser HP for et forbedret produktudvalg.
»Efter H3C-købet (3Com red.) er HP kommet godt med, og vi laver mange løsninger med mixede miljøer. Deres produktprogram er blevet mere konkret,« fortæller han.