»Der er ingen tvivl om, at Epson klarer sig rigtig godt på det danske marked for øjeblikket. Men trækker man de re-eksporterede printere fra, falder Epsons markedsandele fra 19 til 16 procent af det totale printermarked. Epsons tilsyneladende sikre andenplads er dermed kun lige over Lexmark og Canon, som har henholdsvis 15 og 8 procent af markedet,« siger Anders Elbak fra IDC.
Han mener, at det er tydeligt, at Epson ikke gør meget for at bekæmpe det grå marked, eftersom printerproducenten ikke har afkrævet sine distributører, at de holder sig inden for bestemte markedsgrænser.
Til dette siger administrerende direktør for Epson Danmark, Hans Rieber, at der skam er grænsekrav til distributørerne. Han anfører endvidere, at Epson for øjeblikket slås med det det modsatte af det problem, IDC skitserer, nemlig at der kommer printere fra det grå marked ind i landet.
Ifølge IDC er det en almindelig mekanisme, at der opstår uofficielle og mere eller mindre mystiske kanalaktiviteter på modnede markeder. Analyseinstituttet beskriver, at det som regel foregår ved, at mindre distributører for at få bedre priser køber større mængder varer, end de kan afsætte på deres egne markeder. Derpå sælges de overskydende mængder ud af landet, hvor brokere og andre distributører ofte er mere end villige til at købe ind gennem »uofficielle« kanaler.