De danske HP-forhandlere behøver ikke frygte, at HP forsøger at sælge direkte til kunder som er reserveret kanalen. I går kunne CRN berette om en britisk gruppe af uvorne HP-sælgere, der angiveligt solgte større servere og storagesystemer til forhandlernes kunder. Det var en anklage, som den britiske HP-afdeling dog tilbageviste.
I Danmark afviser HP’s danske partnerdirektør Anders Herløv ligeledes, at Hewlett-Packard kunne finde på at bryde deres eget løfte til forhandlerne. HP sælger kun direkte til en særlig udvalgt og navngiven liste med omkring 20 kunder. Det er en liste som HP er åben om og deler med forhandlerne. HP sælger ikke til andre kunder, forklarer partnerdirektøren.
Anders Herløv understreger samtidig, at det ikke har nogen interesse for HP’s sælgere at forsøge at sælge ind til en kunde, der ikke er på HP’s liste.
»Det burde ikke kunne foregå, for HP’s sælgere får ingen provision for at sælge til en kunde, der ikke er på deres goalsheat, så det vil være spild af tid for dem,« siger han.
Anders Herløv vil dog ikke afvise, at der kan opstå kommunikationsvanskeligheder mellem forhandlere og HP, hvis en enkelt sælger i marken ikke er opmærksom på hvilke virksomheder, der er på listen. Det problem opstod, da en HP-forhandler for nogen tid siden ville sælge til et lokalt elselskab. Elselskabet var blevet købt af DONG, men da kunden var registreret med et andet navn, fremgik det ikke direkte, at datterselskabet også var reserveret HP.
»Det var en moder/datterselskab-problematik, hvor det endte med, at partneren fik salget til kunden,« siger Anders Herløv.