I 2001 gik en svensk samhandelspartner til Mira Data konkurs. Hverken samhandelspartneren selv eller kurator gjorde Mira Data opmærksom på konkursen. Tværtimod fortsatte nøglepersonerne hos den svenske samhandelspartner med at bestille varer hos Mira Data. Varer, som der blev betalt for.
ToldSkat har efterfølgende opkrævet 2,1 millioner kroner fra Mira Data i ekstra moms, fordi det svenske firma - da det var gået konkurs - ikke var momsregistreret. Det har ToldSkat nu fået Landsskatterettens ord for, at det var ok. Det skete i en dom offentliggjort 14. juni i år.
»Jeg mener, det er helt forkert, og vi anker sagen til landsretten og helt til højesteret, hvis det skal være,« siger direktør Mike Rasmussen fra Mira Data.
Han mener ikke, at Mira Dat har haft nogen levende chance for at opdage, at der var ugler i mosen hos den svenske samhandelspartner.
»Vi havde handlet med dem i fem år. Der var ingen forandringer i samhandelen. Hvordan skulle vi kunne vide noget var galt?,« spørger han.
Mira Data har bogført og betalt de 2,1 millioner koner til ToldSkat, så derfor får sagen ikke konsekvenser for årsregnskabet.