Mens konkurrenten Milcom er i store vanskeligheder, kom mobildistributøren Brightpoint ud af 2009 med et overskud før skat på 13,5 millioner kroner. Det skal ses i forhold til et overskud på to millioner kroner året før.
Ifølge regnskabet skyldes de positive resultater en konservativ strategi.
»Brightpoint Denmark A/S er påvirket af de risici, der gælder for telekommunikationsbranchen, herunder især de ændringer, der sker i relation til mobiltelefoni. I lyset af markedsudviklingen de senere år, garderer Brightpoint Denmark A/S sig mod økonomiske risici. Selskabet fører en meget konservativ og sikker strategi med henblik på at foregribe mulige risici, herunder nedskrivning på debitorer,« står der i regnskabet.
Regnskabet fortæller også, at virksomheden har valgt at forsikre sig mod tab på debitorer.
Mens overskuddet er vokset, er nettoomsætningen faldet en smule til 732 millioner kroner. Ifølge regnskabet skyldes det tabet af en logistikforretning med en større kunde.
Brightpoint Danmarks direktør Kenneth Holm Hansen ønsker ikke at kommentere regnskabet.
Hvorvidt Brightpoint har tænkt sig at udnytte Milcoms problemer til at øge markedsandelen, har han heller ikke mange kommentarer til.
»Vi fortsætter med at have fokus på vores kunder og på at levere den bedste service i markedet, så vi kører vores forretning videre som altid, uanset om Milcom er med eller ej,« siger Kenneth Holm Hansen.