Red Hat lancerede sit første gorhandlerprogram i 1998, men gik samtidig i gang med at opbygge en serviceafdeling rettet mod slutkunder, hvilket skabte misstemning blandt forhandlere, skriver det amerikanske CRN.
Virksomheden har siden skiftet kurs og håber nu på at skabe hovedparten af sin omsætning på produktabonnementer - og overlade service delen til sine forhandlere, fortæller Evans.
»Der er et stort skifte på vej i virksomheden, som skal give en global base af forhandlere mulighed for at tilbyde Red Hat-abonnementer og -services til kunderne, og vi overvejer at benytte partnermodellen mere, end vi har gjort før i tiden. Vi har ikke planer om at etablere en voldsom konsulentsalgsstyrke«, siger Michael Evans til CRN.
Leverandøren planlægger en to-delt strategi, hvor de store partnere som HP, IBM og Oracle udgår en gruppe, og hvor integratorer og VAR'er udgårt den anden gruppe. I gruppe to satses der på mellemstore og store partnere, hedder det.
Red Hat har tidliger primært betjent de store virksomheder, men man vil udvikle et mere varieret produktsortiment, der kan imødekomme behovene hos de forskellige kanalpartnere.