Konkurser hos en række af de største kunder kostede dyrt for distributøren af it-tilbehør, GS Scandinavia. Fire af de bedste kunder er gået konkurs eller eller blev livsfarligt ramt af krise. Blandt de konkursramte var »to rigtig store kunder«, onlineforhandlerne SHG og Midt-Data.
»Konkurser har kostet os mange hundrede tusinde kroner. SHG var vores bedste kunde,« siger direktør og medstifter i GS Scandinavia Freddy Gyldenvang.
I takt med den økonomiske afmatning og krise blandt it-forhandlerne, har GS Scandinavia ikke længere kunne få kreditforsikret flere af deres kunder. Det har fået distributøren til at tage betalingsrisikoen selv for nogle kunder, mens andre har fået at vide, at de kun kan købe kontant.
»Siden marts har vi reevalueret kreditten for 75-100 kunder og selvforsikret nogen af dem,« siger Freddy Gyldenvang.
Foruden de to onlineforhandlere har han også mistet omsætning efter nedgangen i Zitech og Mira Data. Her har GS Scandinavia dog ikke mistet noget tilgodehavende.
Resultatet efter skat blev på 300.000 kroner, halvanden million kroner mindre end året før. Og resultatet vil ikke blive bedre i det nuværende regnskab, der løber indtil juni 2009. Det er fordi, det tager tid at få oparbejdet et kundeforhold til nye forhandlere efter at de hidtidige kunder er ikke længere aftager, forklarer Freddy Gyldenvang.
»Der går lang tid inden vores sælgere kommer ind på livet af indkøberne i de nye selskaber,« siger Freddy Gyldenvang.