Kanal-analysefirmaet Canalys mener at eksplosionen i netbooksalget har betydet en dramatisk omvæltning i salget. Salget af 3G-netbooks med tilskud fra teleoperatørerne har drevet salget. Det har betydet, at producenter som Asus og Samsung har fået et gennembrud i deres pc-salg, fordi de har været gode til at lave aftaler med teleselskaberne.
»Vores seneste research viser at i august – over hele Europa – var Samsung, Asus HP og Acer de fire pc-producenter der fik flest aftaler med teleselskaberne. Den virkelige overraskelse har været hvor hurtige de koreanske producenter er til at udnytte deres mobilforretning til at sælge netbooks til teleselskaberne,« siger Tim Coulling analytiker hos Canalys og fortsætter:
»Pludselig er Samsung blevet en faktor man skal tage alvorligt i pc-branchen – selskabet har allerede aftaler med halvdelen af de teleselskaber, der sælger netbooks.«
Det er dårligt nyt for nogle af de gamle topspillere på notebook-markedet.
»De traditionelt førende notebook-leverandører – som blandt andet tæller Lenovo, Fujitsu; Sony og Toshiba – har være langsomme til at indse hvor hurtigt markedet skifter omkring dem, som gruppe har de tegnet aftaler med færre end 1o teleoperatører,« konstaterer Tim Coulling fra Canalys.