Den børsnoterede danske software-virksomhed SimCorp har fået vendt de røde tal på bundlinien til overskud.
Kovendingen kommer lige nu, fordi det er lykkedes SimCorp at sælge flere licenser til selskabets hovedprodukt, Dimension.
Licensværdien af nye kunder bliver i regnskabet for 2002 opgjort til 168 millioner kroner.
Specielt de udenlandske markeder, Storbritannien og Holland, har været med til at øge koncernens omsætning med 10 procent til over en halv milliard kroner i 2002.
Ny praksis flytter 20 mio. kroner
Men også den nye regnskabspraksis, hvor udgifter til udvikling af software og eventuelle valutaudsving kan opgøres på en ny måde, har sin indvirkning på SimCorps bundlinie.
I det netop offentliggjorte regnskab ser det ud som om, SimCorp har forbedret sit resultat fra et underskud på 7,8 millioner kroner i 2001 til et overskud på 16,2 millioner kroner i 2002.
Men hvis man regner tallene ud på samme måde, som de blev opgjort i 2001, ser det knap så lovende ud for SimCorp.
SimCorp A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 508,1 | 462,4 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 21,7 | -19,0 |
Resultat før skat | 34,7 | 0,2 |
Resultat | 16,2 | -7,8 |
Egenkapital | 442,1 | 423,9 |
Antal ansatte | 553 | 570 |
- Set i lyset af markedet generelt synes vi, at årsresultatet er acceptabelt, men vi kan ikke kalde det tilfredsstillende, når vi ikke når vores forventninger, siger SimCorps administrerende direktør Peter L. Ravn.
Anden nedjustering ramte plet
Hans virksomhed, der udvikler og sælger finansielle systemer, måtte midt i januar meddele fondsbørsen, at det ikke kunne leve op til tidligere meldinger om omsætning og driftsoverskud.
Det var anden gang i 2002, at selskabet måtte ty til en nedjustering af årets resultat.
Peter Ravn er dog særdeles godt tilfreds med salget af licenser specielt uden for Skandinavien.
- Vi er godt etableret på de markeder i Europa, hvor vækstmulighederne er størst. Af vores omsætning i år stammer cirka tre fjerdedele fra nye kunder, mens de eksisterende kunder står for resten. Det er en fornuftig fordeling, da løbende opgaver fra vores eksisterende kunder giver godt på bundlinien, siger Peter Ravn.