Terra Lycos, der ejer 30 procent af Jubiis moderselskab Lycos Europe, har fået et rekordstort tab som følge af opkøbet af Lycos for to år siden.
Dengang i 2000, da det spanskkontrollerede teleselskab Terra Networks købte den amerikanske portal Lycos, blev det samlede selskab vurderet til 86 milliarder kroner.
Men fusionen kastede aldrig de lovede resultater af sig.
Nu har Terra Lycos erkendt, at værdien af selskabet er sat for højt og har derfor nedskrevet goodwill-værdien af Lycos-købet med seks milliarder kroner, skriver Financial Times.
Både annoncører og kunder svigter
Samtidig har Terra Lycos tilbagebetalt over tre milliarder kroner i udskudt skat, hvilket har været medvirkende til, at selskabet har fået et rekordtab på næsten 15 milliarder kroner.
Men det er ikke kun for høj værdisætning og skattegæld, der tvinger Terra Lycos i rødt. Hovedforretningen er Terra Lycos også ramt
Ligesom AOL Time Warner har selskabet mistet en stor del af annonceindtægterne i 2002. Værst ramt blev gruppen, da den tyske mediegigant Bertelsmann valgte at trække sig ud af en annonceret kampagne, der ville have stået for 40 procent af Terra Lycos' totale omsætning.
Desuden er det ikke lykkedes selskabet at få flere kunder, selv om markedet vokser.
Faktisk er antallet af registrerede portal-kunder hos Terra Lycos faldende, og derfor har det spanske teleselskab Telefónica, der ejer 39 procent af aktierne i Terra Lycos, lovet at sikre en omsætning på en halv milliard kroner årligt de næste seks år.
Det er ifølge analytiker Alexandra Lord hos BNP Paribas ikke nok. For i redningsplanen er der ikke skitseret, hvordan selskabet vil komme ud af problemerne med flygtende kunder og svigtende annoncer.