Konsortiet bag byportalen for Århus har slået en streg over tilgodehavender for knap tre millioner kroner for at sikre projektets fortsatte drift.
Kapitaltilførslen er nødvendig, fordi det ikke er lykkedes folkene bag Århus-portalen at sælge konceptet til andre byer.
Desuden er portalen ligesom så mange andre blevet ramt af det svigtende annoncesalg.
Indstiller akut salgsarbejde
Bestyrelsesformanden for Århusportalen A/S, Johannes Mogensen, oplyser, at antallet af brugere af portalen langt har overskredet det forventede.
Og at sletningen af gælden skal til for at stå stærkere i fremtiden.
- Vi har gerne villet sælge konceptet bag portalen til andre interesserede byer, men der har næsten været stillet lighedstegn mellem ordet portal og katastrofe, når vi har forsøgt, siger han
Han tilføjer, at der ikke gøres noget akut salgsarbejde længere for at få portal-konceptet solgt.
Uvist hvor langt kapitalen rækker
Konsortiet bag portalen, der primært tæller det Mærsk-ejede LEC samt TDC og Jyllands-Posten, er gået sammen med to mindre aktionærer for at tilføre den nødvendige kapital.
Johannes Mogensen ønsker ikke at komme med et bud på, hvor længe de knap tre millioner kroner rækker, og om det bliver nødvendigt med en yderligere kapitaltilførsel på et senere tidspunkt.
Han sætter dog sin lid til, at den digitale signatur, som TDC skal levere, kan sikre portalen øget indtjening i den nærmeste fremtid.
Digital signatur skal hjælpe på salget
Hvis Århus-portalen genoptager salgsarbejdet til andre byer, har folkene bag portalen tre potentielle indtægtskilder.
Indtil videre er det lykkedes at skabe omsætning på to af dem: almindelige bannerannoncer og integrerede annoncer.
De integrerede annonce skal ramme de brugere af portalen, der søger målrettet efter bestemt information.
Den slags annoncer er der flere penge i end almindelige annoncer, og med udbredelsen af den digitale signatur vil flere af portalens gæster søge mere målrettet efter information i fremtiden, spår bestyrelsesformanden.
- De virksomheder, der vil have en mere integreret annoncering, hvor eksponeringen rammer brugeren bedst muligt, får flere muligheder i takt med, at den digitale signatur bliver udbredt, siger Johannes Mogensen.