Opdateret kl. 9.17 med kommentar fra CBB Mobil.
Lavprisselskabet Telmore raser over, at konkurrenten CBB Mobil kan få dispensation, hvor Telmore bliver mødt af påbud.
Sagen handler om et krav om certificering, der møder alle teleselskaber herhjemme.
Med certificeringen skal selskaberne bevise, at de giver kundehenvendelser og -klager en ensartet behandling, hvilket gerne skulle beskytte forbrugerne.
Telmore fik i april sidste år et påbud om at skaffe en certificering til huse, og selskabet blev truet med tvangsbøder, hvis ikke påbudet blev overholdt.
Samtidig fik konkurrenten CBB Mobil en dispensation, fordi udgifterne til en certificering ville være uforholdsmæssigt store i forhold til selskabets størrelse.
- Jeg vil tro, at vi har brugt omkring en million kroner på at blive certificerede. Vi har ikke noget imod certificeringen, fordi den beskytter forbrugerne, men reglerne skal være ens for alle, siger direktør Frank Rasmussen, Telmore, til Computerworld Online.
Kostede en million
Han mener ikke, at det er IT- og Telestyrelsens opgave at hjælpe CBB Mobil med at få økonomien til at hænge sammen.
- Hvad bliver det næste? At man kan søge styrelsen om at få et legat til opstart af egen virksomhed, lyder det retorisk fra Frank Rasmussen.
Selvom Telmore med over en kvart million kunder er betydeligt større end CBB Mobil, der har knap 80.000 kunder, mener direktøren ikke, at det bør spille nogen rolle.
- Den størrelse, vi havde for et år siden, er ikke meget anderledes end den størrelse, CBB Mobil har i dag, siger Frank Rasmussen.
I december fik IT- og Telestyrelsen dokumentation for, at Telmore nu opfylder kravene om certificering.
CBB Mobils dispensation er på et halvt år, men hertil kommer halvandet år til at få gennemført certificeringen, så dispensationen reelt gælder helt ind til marts 2004.
Ikke politisk beslutning
IT- og Telestyrelsen afviser at forskelsbehandle teleselskaberne. Styrelsen vurderer selv, hvem der skal have dispensation, ud fra de oplysninger om omsætning og kundetal, som selskaberne selv oplyser.
- Jeg kan selvfølgelig ikke oplyse de tal, selskaberne indberetter, men vi kan give dispensation i op til to år, og vi har valgt at give CBB Mobil en dispensation på kun et halvt år. Det siger måske noget om, hvordan vi vurderer de tal, der er blevet indberettet, siger kontorchef Jette Plenge Jakobsen, IT- og Telestyrelsen.
Hun afviser enhver snak om, at der kan ligge politiske grunde bag, at Telmore fik et påbud, mens CBB Mobil kunne få en dispensation.
Sidst i januar forlangte Telmore en forklaring på forskelsbehandlingen, men svaret fra IT- og Telestyrelsen om, at CBB Mobils udgifter til en certificering vil være for store, stiller ikke Frank Rasmussen tilfreds.
- Vi lader den ikke hvile her. Vi kræver ensartede vilkår for alle teleselskaber herhjemme. Inden man etablerer et teleselskab skal man kunne regne med, hvilke regler der gælder, siger Frank Rasmussen.
CBB Mobils direktør, Teddy Søgaard Pedersen, mener ikke, at han nyder privilegier på bekostning af Telmore.
- Det minder lidt om brødnid, og jeg stiller meget noget undrende over for, at Telmore vil gøre en sag ud af det, siger han torsdag morgen til Computerworld Online.
Han betegner certificeringen som en formalitet, som ventes afsluttet inden årets udgang.