Odense: SAP's angreb på Navisions hjemmemarked bliver fulgt nøje fra den store Microsoft Business Solutions fællesstand på Teknik & Data-messen i Odense.
Med dumping-priser forsøger den tyske softwaregigant at tage en stor bid af det marked, Navision i mange år har siddet godt på i Danmark.
- Selvfølgelig holder vi øje med, hvad SAP gør på det danske marked, siger marketingchef i Microsoft Business Solutions, Dorrit Jessen Overgaard, da Computerworld Online møder hende på standen, hvor virksomheden har samlet 11 af de forhandlere, der målretter sig mod industrielle virksomheder.
SAP skal ud og finde forhandlere i den danske IT-verden, og hos Microsoft erkender man, at mange af de trofaste Navision-huse kan være attraktive for SAP.
- Men vi må sikre os, at vores forhandlere er glade for at være hos os, siger Dorrit Jessen Overgaard.
Imageproblem
Hun mener ikke, at SAP har store chancer på det danske marked for ERP-systemer til de små virksomheder.
- SAP har sit image imod sig. Den lille virksomhed tænker ikke på SAP, når den skal ud og købe software, bemærker hun.
Dorrit Jessen Overgaard indrømmer dog, at en grundpris på 8.500 kroner for SAP's nye Business One-løsning tyder på, at SAP mener det alvorligt med at ville tage en bid af det danske ERP-marked for små virksomheder.
Rundt om på Microsoft-standen tager man SAP-lanceringen køligt.
- Men vi kommer ikke uden om, at det er voldsomme kræfter, der nu går ind i landet. Men hvis det bliver en trussel, må Microsoft jo bare oppe sig, siger en af partnerne til Computerworld Online.