Odense: SAP's danske afdeling vil med dumping-priser på virksomhedssoftware indtage det danske marked for ERP-systemer til små og mellemstore virksomheder.
Med en pris på 8.500 kroner per bruger af produktet SAP Business One har det tyske firmas afdeling i Danmark fået licens til at indtage Navisions hjemmemarked.
Den danske ledelse bekræfter overfor Computerworld Online, at prisen på det nye ERP-produkt, SAP Business One, er kunstigt lav.
SAP benytter den nyåbnede Teknik & Data-messe i Odense til den danske lancering af SAP Business One, der henvender sig til virksomheder med mellem 10 og 250 ansatte.
Normalt er SAP kendt for komplekse ERP-systemer til store virksomheder som Novo Nordisk, Danfoss og Grundfos, men firmaet vil med sit nye produkt gå efter det segment, der fylder ekstremt meget i dansk erhvervsliv: De små og mellemstore virksomheder.
SAP har igen i år en prangende stand på to etager med på Teknik & Data-messen i Odense. Foto: Jens Bertelsen |
Målet er en markedsandel på 25 procent af markedet for ERP-systemer til små og mellemstore virksomheder.
Skal etablere forhandlernet
Det nye system fik SAP med, da koncernen købte det israelske softwarehus Topmanage Financial Solutions sidste år, og nu er det tilpassede SAP-produkt altså parat.
Med Business One hævder SAP at have ERP-løsninger til 80 procent af alle virksomheder, hvilket på europæisk plan betyder samtlige virksomheder med over 10 ansatte.
I modsætning til de øvrige produkter vil SAP ikke selv have kundekontakten på Business One-produktet. Selskabet skal derfor opbygge et forhandlernet, hvilket ikke lader sig gøre fra den ene dag til den anden.
- Vi har ikke fra begyndelsen de salgskanaler, vi skal bruge. Det er derfor et af SAP-koncernens primære mål i 2003 at finde et begrænset antal forhandlere, som vi kommer til at stille store krav til, sagde Hans-Jürgen Uhink, underdirektør i SAP-koncernen, på et pressemøde på Teknik & Data-messen.
I Danmark er der indtil videre kun indgået aftale med én forhandler, nemlig det tyske konsulenthus T-Systems, der ejes af Deutsche Telekom.
Begrænset tilpasning
Målet er at finde yderligere cirka 20 danske forhandlere, der skal dække bredt både geografisk og på branchekendskab.
Forhandlerne køber et udviklingsværktøj, der gør dem i stand til at tilpasse Business One-løsningen til hver enkelt kunde.
Men de kan kun tilpasse i begrænset omfang - skal løsningen være helt unik, står SAP parat med sine mere avancerede - og dyrere - løsninger, nemlig All-In-One-løsningen til mellemstore kunder og MySAP-løsningen til storkunderne.
Hvor det kan tage måneder at implementere avancerede virksomhedssystemer i store virksomheder, forventer SAP, at Business One kan installeres på mellem én og fire uger.
- Vi har en enkelt gang klaret det på en fredag eftermiddag, lød det stolt fra SAP-folkene.