Hvis de nye multimediebeskeder, MMS'erne, skal blive en succes, skal mobilselskaberne kaste sig over unge kvinder som den primære målgruppe.
Det viser en rapport fra analysefirmaerne Fornebu Consulting og Gallup.
De unge kvinder finder nemlig mulighederne med MMS-beskeder spændende, og de er villige til at betale for dem.
Kvinder i aldersgruppen 13-29 år har allerede i dag et stort forbrug af de mere simple SMS-beskeder, og de er ikke så bekymrede for telefonregningen.
Men skal de acceptere at betale for MMS-beskeder, kræver det en målrettet markedsføring, fastslår rapporten.
Høj idealpris
MMS skal blive en succes på de fordele, beskederne har i forhold til SMS-beskederne. Navnet "MMS" sælger absolut ikke af sig selv.
Derfor gider kunderne heller ikke tilmelde sig MMS-tjenester, blot fordi deres mobilselskab nu tilbyder en gratis prøveperiode. Og en priskrig på MMS vil blot reducere profitten for mobilselskaberne, uden at der kommer betragteligt flere kunder til af den grund, lyder det i rapporten.
Til gengæld skal kunderne, altså især kvinderne, nok betale, hvis de bliver uddannet i, hvad der kan lade sig gøre med MMS-beskeder, herunder ikke mindst at sende og modtage fotos.
Forbrugerne er blevet spurgt, hvad de har lyst til at betale for MMS-beskeder. For kvindernes vedkommende er idealprisen 2,80 kroner, hvilket er en hel krone højere end mændene.
For mere avancerede MMS-tjenester er kvinderne villige til at betale op til 7,80 kroner per besked, mens mændene som gennemsnit maksimalt vil slippe 5,20 kroner per besked.
Under alle omstændigheder er det beløb, der burde fremkalde dollartegn i øjnene på direktørerne i mobilselskaberne. Forbrugerne er trods alt kun vant til at betale 25-50 øre per SMS-besked, så der venter MMS-beskederne en stor fremtid, hvis de bliver markedsført rigtigt.