Ifølge HP's danske markedsdirektør for pc'er, Anders Herløv, skyldes HP's vækst dels introduktionen af en helt ny pc-familie til de private forbrugere, dels at erhvervskunderne har sat gang i udskiftningen af forældede pc'er. Hertil kommer, at salget af bærbare med indbygget trådløs kommunikation for alvor har taget fart, og at HP har haft stor succes med sin TV-annoncerede bærbare HP Compaq nx7000 med bredformatskærm.
»Umiddelbart efter sommerferien lancerede vi for første gang i Danmark vores Pavilion stationære- og bærbare pc'er til de private kunder. Familien Danmark har taget utrolig positivt imod den nye Pavilion-familie, og salget i detailhandlen har langt oversteget vores forventninger, siger Anders Herløv. HP Pavilion sælges ikke på bits og bytes, men på de nye muligheder teknologien giver familierne - ikke mindst i samspil med HP's printere, digitale kameraer, m.v. Det budskab er gået rent ind,« siger han, og Anders Herløv vurderer, at det ekstra salg har løftet hele markedet så meget, at væksten bliver langt over det forventede.
»På det professionelle marked er mange virksomheder og organisationer gået i gang med at udskifte deres gamle pc-park, så de kan få del i de besparelser, der gemmer sig bag en mere effektiv drift,« fortsætter Anders Herløv.
»Rigtig mange pc'er er fra før år 2000-skiftet og kører med et gammelt operativsystem, har for lidt diskplads, dårlig sikkerhed og alt for høje driftsomkostninger. HP's tilbud om at tage den gamle pc i bytte for en ny har fået kunderne ud af busken og medført en stigning i salget af professionelle stationære pc'er på hele 50 procent sammeholdt med andet kvartal 2003,« slår han fast.