Oki jubler over salget af ny farveprinter

Okis nye farvelaserprinter C5000 har ifølge leverandøren været en kæmpesucces, siden den blev lanceret i februar 2003 til under 10.000 kroner inklusive moms. Salget herhjemme er gået dobbelt så godt som forventet. I første kvartal af 2003 solgte Oki tre gange så mange farveprintere som i samme periode året før, jubler virksomheden.

»Efterspørgslen er enorm. I de første måneder har vi solgt dobbelt så mange som forventet. Det gør C5000 til vores største succes nogensinde i Danmark,« fortæller marketingchef Lars Hargaard.

I første kvartal i 2003 solgte Oki - ifølge IDC - 407 farvelaserprintere i Danmark mod 135 i samme kvartal 2002. Dermed er Okis samlede markedsandel på farvelasermarkedet vokset fra 10,2 procent til 14,8 procent.

»Da vi introducerede printeren, håbede vi på at kunne gå fra en markedsandel på nul til 20 procent af markedet for farvelaserprintere under 10.000 kroner inden for et år. Med den start C5000 har fået, ser det virkeligt positivt ud. Derfor forventer vi nu som minimum at få fat i 20 procent, måske endda 25-30 procent,« lyder det fra Lars Hargaard.

Kunderne er primært mindre danske virksomheder, som ifølge Okis første erfaringer udskifter blækfarveprintere og sort/hvid-laser med farvelaserprintere. Tidligere var farvelaserprint ikke aktuelt for de mindre virksomheder på grund af meget høje anskaffelsespriser fra 20.000 kroner og op efter.

Okis C5000 blev introduceret, samtidig med at HP, Epson og Minolta sendte farvelaser-printere på gaden i samme prisleje. På grund af Okis egen LED-teknologi, hvor farven påfyldes ad en omgang i stedet for fire, kan C5000 udskrive 12 farvesider i minuttet, mens konkurrenterne kun kan printe 4-6 sider. Netop heri mener Lars Hargaard, at man skal finde en væsentlig del af forklaringen på Okis succes.

Okis del-mål er inden udgangen af 2003 at opnå en markedsandel på mindst 15 procent af det samlede farvelaser-marked i Danmark. Et mål selskabet er meget tæt på at nå med markedsandelen på 14,8 procent.

»Vi er godt på vej og mærker en stadigt stigende efterspørgsel efter vores printere. Alle salgskampagner og salgsfolk er nu oppe i fulde omdrejninger, og derfor forventer vi at fortsætte udbredelsen af farver til endnu flere virksomheder og organisationer,« fortæller Lars Hargaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere