»Efterspørgslen er enorm. I de første måneder har vi solgt dobbelt så mange som forventet. Det gør C5000 til vores største succes nogensinde i Danmark,« fortæller marketingchef Lars Hargaard.
I første kvartal i 2003 solgte Oki - ifølge IDC - 407 farvelaserprintere i Danmark mod 135 i samme kvartal 2002. Dermed er Okis samlede markedsandel på farvelasermarkedet vokset fra 10,2 procent til 14,8 procent.
»Da vi introducerede printeren, håbede vi på at kunne gå fra en markedsandel på nul til 20 procent af markedet for farvelaserprintere under 10.000 kroner inden for et år. Med den start C5000 har fået, ser det virkeligt positivt ud. Derfor forventer vi nu som minimum at få fat i 20 procent, måske endda 25-30 procent,« lyder det fra Lars Hargaard.
Kunderne er primært mindre danske virksomheder, som ifølge Okis første erfaringer udskifter blækfarveprintere og sort/hvid-laser med farvelaserprintere. Tidligere var farvelaserprint ikke aktuelt for de mindre virksomheder på grund af meget høje anskaffelsespriser fra 20.000 kroner og op efter.
Okis C5000 blev introduceret, samtidig med at HP, Epson og Minolta sendte farvelaser-printere på gaden i samme prisleje. På grund af Okis egen LED-teknologi, hvor farven påfyldes ad en omgang i stedet for fire, kan C5000 udskrive 12 farvesider i minuttet, mens konkurrenterne kun kan printe 4-6 sider. Netop heri mener Lars Hargaard, at man skal finde en væsentlig del af forklaringen på Okis succes.
Okis del-mål er inden udgangen af 2003 at opnå en markedsandel på mindst 15 procent af det samlede farvelaser-marked i Danmark. Et mål selskabet er meget tæt på at nå med markedsandelen på 14,8 procent.
»Vi er godt på vej og mærker en stadigt stigende efterspørgsel efter vores printere. Alle salgskampagner og salgsfolk er nu oppe i fulde omdrejninger, og derfor forventer vi at fortsætte udbredelsen af farver til endnu flere virksomheder og organisationer,« fortæller Lars Hargaard.