Den danske division af Ascom, der er leverandør af udstyr til blandt andet telekommunikation, har tabt millioner af kroner på et udviklingsprojekt i Uganda.
For at sikre den fortsatte drift er selskabets schweiziske moderselskab trådt til med 10 millioner kroner i kapital.
Ascoms danske afdeling for betalingstelefoner (telefonbokse) har siden slutningen af halvfemserne kørt et udviklingsprojekt i Uganda, men en række kunder betalte aldrig for varerne.
Det har kostet Ascom Danmark et milliobeløb, der nok kan mærkes, men som ifølge administrerende direktør, Claus Sjælland Nørgaard, ikke rokker ved Ascoms eksistensberettigelse.
En omfattende trimning af organisationen sidste år er ifølge Ascom-direktøren ved at kunne mærkes på bundlinien.
Sidste år besluttede den schweiziske telekoncern, at alle aktiviteter inden for betalingstelefoner skulle samles under Frankrig.
- Og samtidig har vi solgt vores division, der leverer Dankort-terminaler, til Sagem, siger Claus Sjælland Nørgaard.
Dermed er antallet af beskæftige hos Ascom Danmark skåret fra 125 i 2001 til omkring 50 fastansatte i år.
Vinker farvel til gæld
Hjælpen fra moderkoncernen kom i første omgang som et lån til Ascom Danmark på 10 millioner kroner, men gælden er efterfølgende blevet konverteret til aktier.
- Vi har fået eftergivet gælden for at sikre den fortsatte drift. Det var tiltrængt, efter tilpasningen af organisationen og tabene i Uganda, siger Claus Sjælland Nørgaard.
I den nærmeste fremtid består Ascom Danmarks forretning af to fokusområder, trådløs kommunikation og omstillingsanlæg.
På koncernniveau leder Ascom dog efter en samarbejdspartner, der kan være interesseret i at købe forretningen for omstillingsanlæg, så Ascom kan koncentrere sig om at producere udstyr til trådløs kommunikation.
Nichefokus tager tid
Sidste år kom Ascom Danmark ud af med et underskud på 16,5 millioner kroner ud af en omsætning på 140 millioner kroner.
Claus Sjælland Nørgaard er overbevist om at der nok skal komme sorte tal på bundlinien i næste regnskabsår, om end han tror, at omsætningen bliver et stykke under 100 millioner kroner.
Ascom er nicheorienterede med fokus på blandt andet sikringsanstalter og sundhedssektoren.
- Der er ingen tvivl om, at potentialet i markedet er til en vækst på omkring 10-15 procent årligt, men vores fokus på nicher gør, at det tager lidt længere tid at nå et overskud, siger Claus Sjælland Nørgaard.