Zepto har fået smag for butikssalget efter åbningen af to butikker i Fields og Fisketorvet.
Nu vil den danske pc og fladskærmsproducent tage springet fuldt ud på det europæiske marked med et franchisekoncept. I første omgang satser Zepto på at indtage Oslo, Stockholm og Hamborg, hvor Zepto vil udstille og sælge sine egne notebooks og fladskærms-brands.
»Vores to koncept-butikker i Fields og Fisketorvet har givet gode resultater. Begge butikker har kørt med overskud siden starten og det giver os mod og en historik for at udbrede succesen til hele Europa,« siger Lasse Frost, CEO hos Zepto.
Lasse Frost ønsker ikke at gå i dybden med, hvad den enkelte franchisepartner kan regne med at få ud af samarbejdet, alligevel er han overbevist om, at selskabet kan sikre de kommende samarbejdspartnere attraktive vilkår. På basis af erfaringer fra de nuværende butikker, regner Lasse Frost med, at hver butik som minimum vil generere et årligt dækningsbidrag på 2,5 millioner kroner.
»Nu vil jeg ikke oplyse detaljeret om dækningsgraden, men vi vil i den sammenhæng indgå i en dybere dialog med den enkelte franchisepartner. Vi forventer, at hver butik vil generere et sted mellem ti og 20 millioner kroner i omsætning, og heraf 2,5 millioner kroner i dækningsbidrag. For det beløb skal man betale husleje, lønninger og et mindre gebyr til Zepto,« siger Lasse Frost til CRN.
Han ønsker ikke at gå i detaljer om gebyret.
Zepto-bossen forestiller sig, at en typisk franchisepartner kan være alt fra tidligere salgschefer, eks-franchisetager eller butiks- bestyrer, som ønsker at være herre i eget hus. Endnu har Zepto ikke fundet nogen franchisepartenere, men Zepto er overbevist om, at tiltaget vil medvirke til, at selskabet vil vækste med 60 procent i indeværende år.