Oracle har solgt og tjent mere på sine softwareprodukter i de forgangne tre måneder, end analytikere og softwarekoncernen selv havde forventet, skriver Financial Times.
De seneste seks kvartaler er omsætning hos Oracle faldet, i seneste kvartal med tre procent, men selskabet havde forventet et større fald, og da det samtidig er lykkedes Oracle at holde igen på udgiftssiden, er nettooverskuddet landet to procent over det forventede niveau.
- Vi arbejder ud fra den antagelse, at vi har nået bunden og er på vej op igen. Salget på samtlige markeder på nær Japan har været tilfredsstillende, siger Jeff Henley, der er økonomidirektør i Oracle.
Han forudser, at omsætningen i indeværende kvartal som minimum vil være på niveau og i bedste fald ligge fire procent højere end i seneste kvartal.
Specielt salget af databasesoftware og opdatering af licensaftaler har skæppet godt i kassen hos verdens næststørste softwareselskab, der fik et overskud på 3,9 milliarder kroner i det kvartal, der sluttede med udgangen af november. Omsætning blev på 16,6 milliarder kroner.
Udgifter til salg og marketing er skåret med 10 procent i det forgangne kvartal, og samlet set er koncernens udgifter faldet med 8,6 procent til sammenlagt 11 milliarder kroner. Indregnet i det beløb er en stigning på 14,7 procent i udgifter til forskning og udvikling, som Oracle nu bruger 2,1 milliarder kroner på hvert kvartal.