3 år der styrkede kanalen

I maj 1999 var Internettet ikke blot en mulighed for kanalen - mange anså Nettet for en frygtelig trussel.

"SOS - Internet kommer!". Sådan stod der med læselet-bogstaver på forsiden af Computer Reseller News, da vi for første gang satte IT-salgskanalen på dagsordenen i maj 1999. Internet var på det tidspunkt ikke blot en mulighed for kanalen, men mange branchefolk og klogehoveder anså Nettet for en frygtelig trussel, som ville svække eller endda udslette mellemledene - distributørerne og forhandlerne.

Sådan gik det jo slet ikke. Dotcom-boblen brast, og i mellemtiden havde distributørerne taget e-handel til sig og skabt effektive b-t-b-handelssystemer, som rent faktisk styrkede mellemledet.

Producenternes voldsomme ambitioner om at øge det direkte salg via internettet gik også i vasken. I dag bekender langt de fleste producenter sig til kanalen og forhandlerne. Ja, oven på dotcom-sammenbruddet var det næsten helt rørende at se, hvor tydeligt adskillige producenter markerede deres pludseligt genvundne kærlighed til partnermodellen.

Men siksak-kursen gjorde sammen med en række andre begivenheder de tre år særdeles turbulente. Ikke siden kanalens morgengry først i halvfemserne har afgørende begivenheder og fænomener vekslet så hyppigt som i de sidste tre år.

I flæng kan nævnes internetbølgen, kampen mellem direkte og indirekte salg, den økonomiske optur og den efterfølgende hårde nedtur, usædvanlig mange konsolideringer, år 2000-problemet, kæmpefusion mellem HP og Compaq og nu senest en række konkurser samt ikke mindst: Microsofts opkøb af Navision. Den sidste begivenhed er endnu et positivt tegn for den danske IT-branche. Den medfører en betydelig styrkelse af Navision. Og er der noget, som på softwaresiden konstituerer den danske IT-salgskanal, så er det netop Microsoft og Navision.

Men vigtigst er måske producenternes øgede erkendelse af, at uden distributørerne og forhandlerne kan man ikke skabe et effektivt salgsapparat i et land, hvor kunderne er små og mellemstore virksomheder. SOS-alarmen er altså afblæst. Efter tre år kan man konstatere, at meget har forandret sig, men at IT-kanalens danske forhandlere generelt ikke har det værre end i 1999. Snarere tvært imod.

Aksel Brinck
Chefredaktør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere