Det er kommercielt set en god ide for ejeren af en hjemmeside med annoncer at holde igen med kvaliteten af indholdet. Hvis artiklerne er for gode, og indholdet for interessant, så overstråler det nemlig annoncerne. Og når hjemmesidens besøgende ikke får klikket på dem, så går ejeren glip af dejlige annonceklik-kroner.
Sådan sammenfatter Mikkel Demib Svendsen sine erfaringer som ekspert i søgemaskineoptimering i et interview med Erhvervsbladet.
Rådet om at skrue ned for kvaliteten er kun givet halvt i spøg, skriver bladet. Mikkel Demib Svendsen vil nemlig gerne medgive, at nyhedssites helst skal have godt indhold for at få folk til at komme igen. Men søgemaskineeksperten, der lever af at rådgive firmaer om den bedst mulige udnyttelse af Googles systemer, har selv præsteret at tjene gode penge på netsider med ringe indhold.
»Der kan være mange penge i at skabe trafik til en hjemmeside, hvor der ikke er fokus på indholdet. Sidste år tjente jeg i en periode mellem 20.000 og 30.000 dollars om måneden på et par timers arbejde,« fortæller han til Erhvervsbladet.
Mikkel Demib Svendsen peger på de trykte lokalaviser, der er fyldt med annoncer men intet særligt indhold har, som eksempel på en profitabel model.