Flere netbutikker kæmper i øjeblikket med at opretholde den enorme vækst, som netbutikkerne har haft i flere år. Men samtidig med, at kurven er vendt, og væksten er fladet ud, har et hidtil uset kundekorps af ældre gjort sit indtog på de digitale markedspladser.
Ifølge en analyse fra analysefirmaet Hitwise, der holder øje med e-handlen i Storbritannien, er antallet af kunder over 55 år vokset fra 13,4 procent til 22,4 procent. Dermed har det grå guld vippet de yngre kunder mellem 25 og 35 år fra andenpladsen. Gruppen har med andre ord møvet sig op på pladsen, som de næstmest købestærke netkunder, kun overgået af kundegruppen mellem 35 og 44 år, en gruppe der tegner sig for 26 procent af al nethandlen i Storbritannien.
Direktør for E-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen, tror dog også kun, at det er et spørgsmål om tid, før ældre danskere erobrer netbutikkerne, som deres britiske jævnaldrende.
»Det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser flere danske ældre på nettet. Spørgsmålet er bare om hvor hurtigt den udvikling vil ske. Jeg tror, at netbutikkerne skal være imødekommende og vise sig endnu mere tydeligt over for det ældre publikum ved blandt andet at finde ud af, hvorfor de handler på nettet og omvendt. Det handler kort sagt om at bekæmpe nogle af de myter, som der eksisterer fra kundernes side om betalingssikkerhed til behov,« siger direktør for e-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen til CRN.dk