Det var ikke godt nok, da QXL tjekkede en suspekt sælger ved at ringe til ham. Sælgeren, hvis auktioner var så suspekte, at QXL havde sat hans handler i bero i 2008, havde på auktionssitets anmodning fremsendt dele af emballagen samt fotos af varerne i forskellige omgivelser. Det skulle tjene som dokumentation for, at hun faktisk var i besiddelse af de fladskærms-tv, computere og andet forbrugerelektronik, som blev solgt af den suspekte sælger.
Problemet var, at QXL lod sig besnakke af den suspekte sælger. Kvinden virkede så overbevisende i telefonen, at QXL besluttede at genåbne hendes auktioner. Derefter kunne den suspekte sælger afsætte sine varer, som ikke kunne afhentes og som kun blev solgt med bankoverførsel som betaling. De 15 købere, som hoppede på tilbuddet, fik aldrig deres varer. Den suspekte sælger var en svindler.
Nu er QXL blevet stævnet af Forbrugerombudsmanden med krav om, at de 15 købere får refunderet deres penge af QXL. Årsag: Auktionssitets kontrol af den suspekte sælger var ikke god nok.
”QXL har ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådt god markedsføringsskik ved ikke at tjekke en sælger godt nok og bør derfor betale erstatning til de auktionskøbere, der blev snydt af sælgeren tilbage i 2008,” hedder det i en erklæring fra Forbrugerombudsmandens kontor, der fører sag for 13 af de 15 snydte QXL-købere.
En enkelt af de 15 nåede i sidste øjeblik at fatte nok mistanke til fupmageren, til at han droppede bankoverførslen, og en anden har blot ønsket at holde sig ude af retssagen.
Sagen er startet nu med en stævning mod QXL fra Forbrugerombudsmanden. Auktions-sitet mener nemlig ikke, at man med rimelighed kunne have krævet en mere grundig kontrol.
ComON har forsøgt at få en kommentar til stævningen fra QXL Danmark men foreløbigt uden held.
Direktør for QXL Ricardo Danmark Steen Trier siger i en kommentar, at han ikke mener, at QXL kunne have foretaget en bedre kontrol i den aktuelle sag.
"Vi undersøgte sagen så godt vi kunne, men vi blev snydt af en dygtig svindler," siger han.
Ifølge QXL-direktøren er det svært for auktionssitet at gardere sig mod de mest målrettede svindlere:
"I princippet kan en svindler jo bare gå ned i Fona og købe et fjernsyn, tage billeder af det og kopiere kvítteringen og bruge son dokumentation for, at han ejer varen - og så gå ned i butikken og levere fjernsynet tilbage. Men heldigvis sker det sjældent. Over 99 procent af handler går som de skal," siger Steen Trier.